Utrustning båt

Utrustning S/Y Salt

När S/Y Salt levererades från varvet 1996 ansågs den nog vara relativt välutrustad med ankarspel, radar, navigationsinstrument i sittbrunn och vid kartbordet, autopilot, värmare, kyl m.m.

Gunnar, som vi köpte båten av, gjorde en del uppgraderingar när han köpte båten 2005. Nu börjar även denna utrustning bli gammal och vi håller på att planera nu vad vi ska ha kvar, vad vi vill uppgradera och vad vi vill komplettera med.

Ankarspel

I fören sitter ett Lofrans Kobra ankarspel på 1000 watt. Detta hoppas vi ska bli en trogen vän på vår resa. Kättingen är dock bara 40 meter och vi tänker oss minst det dubbla, så den måste bytas ut.

Inför säsongen 2018 bytte vi ut det gamla Bruceankaret mot ett Rocnaankare på 25 kg. På S/Y Salt går läggen (stommen på ankaret) in genom stäven in i ankarboxen. Det nya ankaret smet in perfekt och fick precis plats framför ankarspelet inne i boxen. Det var en liten chansning att köpa ett så stort ankare men vi hade sett att systerbåten S/Y Rubicon hade köpt ett Rocna 25 kg som passade precis och det stämde även på vår båt.

I aktern har vi ytterligare ett ankarspel, ett Ilas Inside på 1000 watt med 40 meter blyad lina. På denna hänger ett rostfritt 15 kg Bruceankare på en ställning uppe på badplattformen. En smidig lösning när vi ankrar mot klipporna längs Bohuskusten men knappast något vi kommer att ha nytta av runt jorden. Det får troligtvis lämna sin plats till annat som skall in över badplattformen.

Bogpropeller

Vi behöver kunna manövrera S/Y Salt i trånga hamnar och vid trickiga tilläggningar och detta övar vi på så fort vi får en chans. Framåt lyder S/Y Salt roder rätt hyfsat men när vi backar är det lite si och så. S/Y Salt är också känslig för vind i sidan och vrider gärna ner fören och då är det skönt att ha en bogpropeller, vi har en Sleipner SidePower på 7 hk. Den körs med joystick som sitter jämte motorreglaget. Vi övar på hemmaplan utan bogpropeller men använder den naturligtvis när vi verkligen ”måste”.

Propeller

När vi pratar om manövrering så måste vi nämna vår propeller, en Variprop DF-112 med vridbara blad. När vi backar vrider sig bladen 180 grader så att angreppsprofilen (bladens läge) blir samma som när vi kör framåt. Detta ger en otroligt bra backverkan. När vi seglar vrider sig bladen 90 grader och ställer sig längs vattenflödet för att minimera motståndet. Vi har haft en del pyssel med att reglera stigningen på bladen, men när vi väl kom fram till hur den fungerade är vi grymt nöjda med den!

Variprop_propeller_SY_Salt
Variprop DF-112 propeller

Dieselvärmare

Vi har en gammal dieselvärmare, en Ebersprächer D5LC. Den hoppas vi inte få så mycket användning för under långseglingen. Möjligen ventilationsläget då 😊

Kyl

Kylen är en Isotherm 3201 ASU med ackumulatoraggregat som laddas med kyla när spänningen är hög dvs. när batterierna laddas under motorgång. Strömförbrukningen blir därför hyfsat låg även om kylen har några år på nacken och vi kommer troligtvis att behålla den.

Navigationsinstrument

Våra navigationsinstrument är från 1996 då båten tillverkades bortsett från plotter och radar  (2006). Vi kommer att byta rubbet. Mer om detta kan ni läsa under instrument.
Här kan du läsa om våra navigationsinstrument

Rigg

Vi har precis bytt ut den löpande riggen dvs. alla tampar (fall, skot etc).

Vi behåller mast och bom men kommer att göra en översyn av dessa. All stående rigg, dvs stag och vant kommer att bytas ut.

Segel

Våra segel är rätt gamla och slitna (men fortfarande hela 😊). Vi kommer troligtvis att byta ut samtliga och använda våra nuvarande som reservsegel. Att låta sy upp nya segel är en dyr historia. Vi hoppas kunna få tag på bra begagnade segel. Det säljs en hel del segel på Blocket, många har bara gått några säsonger. Kruxet är att hitta rätt storlek.

Mer om våra segelstorlekar kan du läsa på sidan Fakta om vår segelbåt

På önskelistan står också gennaker och stormfock, det har vi inte idag och vill gärna komplettera med detta. Och hur kul hade det inte varit att ha en spinnaker? Vi får se vad vi kan hitta utan att ruinera oss.

Och just det, ett ankarsegel skall vi köpa också. Det är ju inget segel man seglar på utan det används för att ligga stabilt när vi ankrar. Här tänkte vi trycka upp ett segel med vår logga på, så snyggt!

Motor

Vår kanske största fundering är hur vi ska göra med vår motor. Det är en Yanmar med turbo på 64 hk och den har suttit i sedan båten byggdes. Vi vet inte hur många timmar den gått men den går som en klocka, den varken ryker eller läcker olja. Det känns onödigt och dyrt att byta den men vi kommer ju att ångra oss om/när den börjar krångla… Behåller vi den så satsar vi på en rejäl genomgång och det är ju inte gratis det heller. Fortsättning följer!

Säkerhetsutrustning

Vi vill inte ta några onödiga risker så säkerhetsutrustning kommer högst upp på vår lista över ”nödvändig” utrustning. Vi har bytt vår livflotte till en Ocean-klassad. Vi har också skaffat ett drivankare. Ett drivankare kan användas i extremt hårt väder med höga vågor som bryter. Det är som en fallskärm som man hänger efter båten i en lång tamp och som bromsar upp farten för att båten inte okontrollerat skall surfa ner för de brytande vågorna.

Vi har personliga nödsändare, MOB1, som skickar signaler till båten ifall någon av oss faller i vattnet under segling, vilket för övrigt aldrig får hända. Med MOB1 kan den som är kvar ombord lokalisera den som fallit över bord då man får ett MOB (Man Over Board) märke på plottern.

Vi kommer också att skaffa en EPIRB. Det är en nödsändare som kommunicerar via satelliter och därför går nödsignalen fram till en räddningscentral oavsett var vi befinner oss.

Elvinschar

Längre ner på önskelistan kommer två elvinschar, vi har bara manuella vinschar idag. Ibland är det jobbigt när storseglet skall hissas och när genuan skall skotas eller rullas in. Vi blir ju inte yngre men varför inte motverka ålderns nedbrytning av kroppen med lite fysiskt arbete? Så om vi lägger elvinschar i kategorin ”bekvämlighet” kommer de rätt långt ner på listan.

Men hur blir det i ett utsatt läge när genuan måste in fort för att vi hamnat i ett squall eller när en bottenrevad stor behöver hissas för att kunna dreja bi? Med det i åtanke kan man ju se att elvinschar snarare tillhör kategorin ”säkerhet” och då åker de upp på listan för vi prioriterar säkerhet. Men med elvinschar kommer också frågor kring strömförbrukning och plats för vinscharnas motordel, de tar ganska stor plats mot det vi har idag. Ja ni fattar ju hur mycket vi har att fundera på!!

Manuella_självskotande_winschar
Winschar S/Y Salt självskotande

Jolle & utombordsmotor

En bra jolle med motor måste man ha, det har vi förstått. För långseglare verkar jollen vara lika viktig som bilen är hemma, faktiskt ännu viktigre. Det är ofta den enda möjlighet man har att ta sig iland när man ligger för ankar och när det skall bunkras och få maten ut till båten som ligger för ankare, är det enda sättet att göra det på.

Vi har en gummijolle som ingick när vi köpte S/Y Salt. Vi funderar på om vi skall behålla den eller byta till en ny. Det är mycket man ska tänka på när det gäller jollar för långsegling; typ av gummi, bottenkonstruktion, storlek, vikt m.m.

Vindroder

Vi är inne på att skaffa ett vindroder. Egentligen känns det självklart att ha ett vindroder men det kommer att stjäla mycket plats på vår badplattform. Först var vi inne på ett Windpilot som verkar vara ett väldigt bra vindroder. Nackdelen är att det måste placeras precis i centrum på akterspegeln så nu har vi börjat kika på Hydrovane som lär kunna placeras ”off center”, dvs lite mer åt sidan.

Hydrovane och Windpilot skiljer sig åt i konstruktionen. Windpilot använder sig av båtens huvudroder för att styra. Hydrovane däremot har ett ”eget” roder vilket också skall kunna utgöra ett nödroder, vilket man i och för sig hoppas att man aldrig skall få behov av.

Inre förstag

Vår rigg och båt är förberedd för ett inre förstag. Det har troligtvis suttit ett inre förstag med rulle på båten tidigare eftersom vi fick med en fock när vi köpte båten. Vi ska absolut skaffa ett inre förstag för att få fler alternativ till segelsättning under olika förhållanden.

Bimini

Malö 39 har en targabåge där storskotet löper från bommen och ner på en vinsch på styrbord sittbrunnssarg. Det gör att vi slipper storskotet mitt i sittbrunnen och kan ha en bimini (solskydd) som täcker hela sittbrunnen. Vi har ett sittbrunnskapell med löstagbara sidor som agerar både sol- och regnskydd men en bimini skulle vara stabilare och dessutom gå längre ut på sidorna.

Vi tror att en bimini skulle sitta uppe i stort sett hela tiden, främst för solskydd men också mot regn. Livet blir trots att lite roligare om man är torr efter ett squalls. Squalls är intensiva regn som drar fram i tropikerna och som varar 15-45 minuter.

Watermaker

En watermaker står högt upp på listan. Vi är redan bortskämda när det gäller vatten på båten. Med våra tankar på sammanlagt 450 liter har vi gott om vatten för ”hemmabruk” men under en långsegling skulle det vara bra att tillverka vatten själva av saltvatten. Detta både för att vara oberoende men också för att vatten är inte lika självklart rent och fräscht på alla ställen runt jorden. Vi håller på att kolla på olika märken. Just nu är vi mest inne på en Echotec, de flesta som har det verkar nöjda. Vi undersöker vidare ..!

Frys

Vi inser att matfrågan kommer att bli en utmaning emellanåt. Det är ju inte som hemma med 5 min ner till ICA direkt. Det kommer ju bli storbunkring innan överseglingarna och vi hoppas även att kunna dra upp en fisk då och då. Bröd får bakas på båten. Vi kommer att installera frys, troligtvis vattenkyld. Det blir en platsbyggd i ett av facken under soffan.

Tvättmaskin

En tvättmaskin står högt på vår önskelista, åtminstone om man frågar 50% av oss. Men den kommer att stjäla en stor del av utrymme som vi egentlige skulle behöva till annat. Fördelar mot nackdelar. Hur skulle du tänka? Fortsättning följer!

För mer fakta om S/Y Salt, klicka på länken:

Fakta om båten