Rutiner ombord

Rutiner under långseglingar

Regelbundna kontroller

Under en långsegling kan mycket hända. Rutiner och regelbundna kontroller är viktigt för att båten ska hållas i bra och säkert skick. Vi vill gärna slippa onödiga överraskningar i form av strul som kanske kan upptäckas innan de sker med hjälp av bra rutiner.

Vi kommer att göra en förteckning över vad som behöver göras och hur ofta, dvs checklistor där vi i förväg har bestämt vad som behöver gås igenom regelbundet.

På listan prickar vi sedan av att det är gjort, av vem och vad som eventuellt har åtgärdats eller behöver åtgärdas så fort som möjligt.

Inför långa överfarter är det bland annat viktigt att besikta riggen och se till att allt är tipp topp inför överseglingarna. När man är i hamn eller ligger för ankar, behöver en hel del underhåll göras på båten.

Säkerheten är A och O, det tummar vi inte på på S/Y Salt och det gör inga långseglare. Men mycket kan hända och det gäller att hålla koll hela tiden. Oavsett hur mycket vi rutiner vi har kommer saker att gå sönder, saker som vi inte förväntat oss.

Checklistor och tankar kring detta kommer vi att lägga upp här.

Vaktschema

Under längre överseglingar måste vi gå omlott så att vi får sova. Regeln säger att man ska hålla utkik ”dygnet runt, horisonten runt”. Det är troligt att det kan gå fler veckor utan att man ens ser en annan båt men det kan man ju liksom inte chansa på.

Så det krävs ett tidschema som man håller sig till, vem som har vakt och vem som är ”ledig”. Med två personer ombord blir det ganska enkelt att kommunicera så vi tror det kommer att gå hur bra som helst.

Många kör 4 timmars pass, dvs man går vakt mellan låt säga 18-22 samt 02-06 och den andre har då vaktpass mellan 22-02 samt 06-10. Och så turas man om. Vi får pröva oss fram helt enkelt, det är inte samma sak som när vi seglar en enstaka natt. Sommaren 2019 kommer vi att segla till Skottland så då får vi pröva under kanske tre nätter och se hur det känns. Många pratar om vikten att ha regelbundna tider för att umgås och äta middag osv, men vi tror inte det kommer att passa oss nåt vidare. Vi tycker vi umgås hela tiden ändå, utrymmet är trots allt begränsat och vi äter alltid tillsammans, men tiderna kan nog variera något. Men vem vet vad fem veckor på havet utan att se en enda kotte kan göra med en?

Städning

Att hålla båten så ren och fräsch som möjligt är också viktigt för att undvika ohyra och djur. Nästan alla drabbas av någon form av skadedjur, men att ha regelbundna rutiner kring städning och mathållning gör att man kanske kan minimera problemen.

Vem har lust att få kackerlackor eller råttor på båten liksom?

Sophantering

Sopor måste tas om hand och minimeras så gott som det går under långa överseglingar. Vi planerar att ha soptunnor med lock under det stora bordet i salongen och surra fast dessa ordentligt. Det blir garanterat mer sopor än man tänker även om ytteremballage kring inhandlad mat måste avlägsnas på bryggan för att undvika risk för att få ombord ohyra. Mer om detta kan du läsa under Kök & mathållning.

Kök & Mathållning