Personliga förberedelser

Förberedelser inför långsegling

Vi försöker förbereda oss mentalt och praktiskt på det mesta som kan inträffa under resans gång. En av delarna är att båda skall vara kapabla att hantera båten på egen hand. Ett steg i detta är naturligtvis att vi seglar mycket och övar hela tiden. Vi brukar öva under lugna förhållanden för att kunna momenten när de verkligen behövs.

Det finns en hel del att läsa, både på nätet och en del böcker. Vi är något av bokslukare båda två och om du vill få tips på böcker som vi läst och tycker är bra, klicka på länken nedan. Det finns mycket information om andras förberedelser inför långsegling.

Lästips om segling och förberedelser

Vi är också medlemmar i Jorden Runt-seglarklubben och Kryssarklubben och går på föredrag och lär oss hur andra gjort och hur de förberett sig.

För oss är naturligtvis säkerheten A och O, precis som för andra som långseglar.

Vi har gått en hel del utbildningar och vi har en hel del kvar att göra.

Utbildningar vi har gått

  • Förarbevis
  • Kustskepparen
  • Utesjöskepparen
  • Kanalintyg
  • Radarintyg
  • VHF-certifikat/SRC
  • Båtmekaniker

Utbildningar vi har i pipeline:

  • Sjukvård
  • Säkerhet
  • Dykarcertifikat

Man överbord

En sak som absolut inte får hända när man bara är två personer ombord är att någon faller överbord. Det är seglarens mardröm och det gäller ju även om man är fler än två ombord. Men tänk scenariot att vi två seglar på natten och en ramlar i när den andre sover. Sånt får bara inte hända. Det betyder att man aldrig går upp på däck när den andre är under däck oavsett vad som händer.

Vid oväder måste man alltid ha säkerhetslinan på sig och satt fast den i en fästpunkt, även i sittbrunnen.

Vi behöver planera båten så att det mesta som måste skötas kan skötas från sittbrunnen utan att man behöver gå upp på däck, tex så att vi kan hantera alla nödvändiga tampar.

Vi har stay jacks uppe på  däcket idag. Stay jacks är band som löper på däcket längs sidorna på båten där man kan kroka sin säkerhetslina när man går fram på däck. Vi ska också arrangera med fasta fästpunkter på utvalda ställen som extra säkerhet när vi tvingas gå upp på däck. Det är ju trots allt ofrånkomligt ibland, även under dåligt väder. Stay jacks är solkänsliga och behöver bytas ut med jämna mellanrum samt tas bort när man ligger stilla för att undvika onödigt solljus.

Men tänk om olyckan skulle vara framme och någon ändå trillar i? Ja det får ju bara inte hända men självklart måste vi förbereda oss ifall det värsta händer. Ni som följde Volvo Ocean Race under 2018 vet ju att misstag kan ske på en båt.

Vi behöver öva på hur vi skall agera om någon faller överbord och hur vi skall kunna få upp varandra. Detta är inte så lätt ens om den som ramlat överbord kan hjälpa till själv. Tänk då scenariot om personen inte är kontaktbar.

Mer om våra Man Över Bord-övningar kommer!

Försäkring

Detta är en sak som vi förstått är ganska krångligt. Dessutom ändrar sig förutsättningarna under resans gång beroende på vilket segelvatten man är i för tillfället. Olika försäkringsbolag är tydligen olika bra i olika områden. De olika försäkringsbolagen har också olika regler för ersättning vid exakt samma typ av skador eller händelser. Krångligt som sjutton alltså.

Vi behöver både personförsäkringar och båtförsäkring och det är just båtförsäkringen som behöver ses över hela tiden.

Förutom att det är krångligt är det många långseglare som berättar att försäkringspremierna är en av de största kostnaderna under resan. Som vanligt när det gäller försäkringar hoppas man innerligt att man slipper använda dem överhuvudtaget, men om något händer är det ovärdeligt att ha ett bra försäkringsbolag. Har ni tips om detta, kontakta oss gärna.

Vi skriver mer om detta framöver.

Kontaktuppgifter till oss hittar du här