Navigationsutrustning

Navigationsutrustning

Det är naturligtvis viktigt att vi kan lite på vår navigationsutrustning. Våra instrument har varit med sedan 1996 när båten tillverkades, förutom plotter och radar (2006). Allt är från Raymarine som tidigare hette Autohelm.

Instrument ingår i kategori säkerhetsutrustning och vi vill ha snabb tillgång till information/data som vi kan lita på. Vi kommer därför att byta ut och utöka vår navigationsutrustning. Om du har frågor kring detta eller kanske vill tipsa oss om bra navigationsutrustning, hör gärna av dig till oss.

Kontaktuppgifter hittar du här

Nätverk

I modern navigationsutrustning kan de olika enheterna kommunicera med varandra genom att man kopplar ihop dem i ett nätverk. Då kan information från något av instrumenten eller från någon mätare visas på samtliga instrument. För att det ska fungera finns en ”stamkabel” genom hela båten med kopplingar på varje ställe där det sitter instrument. Varje instrument kopplas sedan in på stamkabeln. Eftersom vi har instrument från Raymarine så har vi ett nätverk som heter SeatalkNG. Det är även möjligt att koppla in instrument från andra tillverkare till detta nätverk.

Plotter

En plotter är som en dator fast utan tangentbord och med den skillnaden att skärmen syns perfekt även ute i dagsljus. Plottern tål regn och överspolning. På plottern har vi digitala sjökort och med hjälp av inbyggd GPS så visas S/Y Salts position.

Radar

Vår radarantenn är monterad i masten. En radar sänder ut en puls som studsar mot andra föremål såsom båtar, fyrar, sjömärke eller öar. Genom att mäta hur lång tid det tar från att radarn skickat iväg pulsen tills den kommer tillbaka, kan radarn räkna ut avståndet till föremålet. Radarn sänder ut pulserna hela tiden och med hjälp av det beräknade avståndet ritas det upp en bild av dessa föremål på plottern. Det kan se ut så här:

Radarbild

AIS

Detta grymma instrument gör att vi kan se andra båtar på vår plotter och på vår dator. Vi inte bara ser dem, vi kan också få en mängd information om båtarna, vad sägs om storlek, fart och kurs samt var man kommer att mötas och vid vilken tidpunkt.

Har man dessutom en AIS med transponder som vi har på S/Y Salt kan andra båtar också se oss och det känns tryggt. Så här ser det ut när andra båtar visas som AIS-mål på vår dator. Bilden är tagen under Volvo Ocean Race i Göteborg 2018 och det var ganska många båtar ute 😊. S/Y Salt är den röda båten i mitten.

AIS-mål

Instrument för vind, fart och djup

Förr hade man separata instrument och givare för att få information om vind, djup och fart. Moderna instrument visar informationen på olika instrument i systemet och samma instrument kan visa vind, fart och djup, s.k. multiinstrument. Vi har ersatt våra gamla fart- och djupinstrument med sådana. Vi har en vindgivare i masttoppen och en kombinerad fart- och djupgivare genom skrovet vid sidan av kölen.

Autopilot

Mestadels styr vi inte själva utan får hjälp av autopiloten. När man seglar långt och dygnsvis skulle det blir alldeles för jobbigt och tröttsamt att stå vid rodret hela tiden. Då styr autopiloten åt oss. Den ställer man in så den seglar på en viss kurs eller i en viss vindriktning.

Läsplatta och dator

Som komplement till plotter har vi både en läsplatta (iPad) och en dator (PC). På iPaden har vi både navigationsapp och elektroniska sjökort från Navionics.

På datorn kör vi navigationsprogrammet OpenCPN som används av de flesta långseglare och som är gratis.  Vi kopplar datorn till vår AIS och får då både vår position och AIS-mål direkt i sjökortsprogrammet.

Med iPaden och datorn har vi alltså två extra navigationssystem som är helt oberoende av plottern, superbra.

VHF-radio

För att kommunicera med andra båtar, hamnkaptener och brovaktare använder vi VHF, som är en slags kommunikationsradio. Antennen till denna sitter längst upp i masten och vi kan prata med andra som är inom ca 30 nm (drygt 50 landmil). På VHF:en lyssnar vi även på väderprognoser som varje lands kustradiostationer sänder ut flera gånger varje dag.

Mobilrouter

Vi har en mobilrouter (4G). Antennen sitter längst uppe i masten för att täckningen skall bli så bra som möjligt. I routern har vi ett kontantkort som fungerar i de länder vi seglar till nu. På vår långsegling kommer vi troligtvis att skaffa ett nytt kontantkort för varje land. Routern har inbyggt wifi som vi kopplar upp våra mobiler, iPad och datorer mot. Så länge routern har täckning på något mobilnät så har vi alltså internet ombord. Förutom att kunna surfa, mejla etc. så laddar vi ner väderprognoser flera gånger per dygn.

Satellittelefon

Vi kommer att skaffa en satellittelefon. I nödfall kan vi ringa med den, men i första hand kommer den att användas för att ladda ner väderprognoser från nätet. Det är faktiskt det enda sättet för oss att få väderprognoser löpande när vi inte seglar längs kusten och har mobiltäckning eller är i hamn och kan använda något fritt wifi.

Var placerar vi vår navigationsutrustning?

Vid styrplatsen

Vår ratt sitter på en piedestal. På piedestalen sitter även vår plotter. På babord sida om styrplatsen har vi instrumentpanel till autopiloten.

Under sprayhooden

Mest tid spenderar vi i sittbrunnen under sprayhooden, särskilt på långa överseglingar. Då används autopiloten och ingen står vid ratten. Under sprayhooden sitter man bekvämt och är skyddad från sol, vind och sjö. Därför tänker vi ha ytterligare en plotter här. Dessutom finns det plana utrymmen där vi kan ha den. Ett alternativ till att ha ytterligare en plotter är att ha en plotter som vi kan flytta mellan rattpiedestalen och hyllan under sprayhooden. Den skall i så fall sitta under sprayhooden på överseglingarna och flyttas till styrplatsen när vi seglar i kustnära områden. Men det lutar åt två fasta plottrar. För tillfället har vi löst det hela genom att ha iPaden under sprayhooden, men nackdelen är att denna måste laddas manuellt.

Under sprayhooden har vi vindinstrument som visar hur mycket det blåser och från vilken riktning samt två multiinstrument som i första hand är inställda på att visa fart och djup. Dessa ser man även tydligt från styrplatsen.

Vi har en handenehet till vår VHF-radio under sprayhooden. Det är bra att kunna kommunicera med andra fartyg, brovakter och andra man behöver prata med, utan att behöva gå ner till navigationsbordet. Vi ska också skaffa en separat bärbar VHF som vi kan ta med i land, upp på däck eller i värsta fall i livflotten.

Vid navigationsbordet

På överseglingar vid dåligt väder eller under nätterna tillbringar vi mer tid nere vid navigationsbordet. Vi går alltid ut med jämna mellanrum för att titta runt horisonten. om vi sitter inne. Huvudutrustning vid navigationsbordet är vår dator. Vi har även ett multiinstrument där vi kan se fart- djup- och vindinformation.

Vid navigationsplatsen sitter VHF-radions basenhet. Här kommer vi även att ha vår satellittelefon.

Här kan du läsa mer om utrustning på båten