Hälsa & träning

Träning på båten

När det gäller hälsa & träning på båten är det något av en utmaning. Iallafall under tiden vi seglar. Att segling är en aktiv sport är nog bara sant när det gäller tävlingsformen. Visst hissar man segel, skotar och fixar ett och annat med båten under själva seglingen, men det blir mycket stillasittande också.

Vi försöker röra oss varje dag, oavsett om vi är på land eller i båten.

När vi handstyr under seglingen balanserar man en del med kroppen, särskilt om det lutar mycket. Men det är ändå inte tillräckligt och är man ute flera dygn i sträck, till och med veckor på båten utan att gå iland, då får man anstränga sig för att hålla igång. Hälsa & träning är viktigt för oss, vi kan ju inte bara sitta och sitta.

10000 steg

Det sägs ju att man ska gå 10000 steg varje dag. Vid ett tillfälle prövade jag att gå 10.000 steg medans vi seglade och det funkade faktiskt men det såg nog lite korkat ut. Att gå 10.000 steg på båten innebär ju mer ett steg fram och ett steg tillbaka 5.000 gånger!

Vi brukar göra lite små övningar när vi långseglar och ett mer komplett träningsprogram som vi kan köra under gång är under skapande, nåja åtminstone i tankestadiet.

Vad kan man då ta med sig för redskap att träna med som inte tar mycket plats, funkar även när det lutar lite och är smidiga att ta fram när man behöver?

Hantlar är bra. Yogamatta, gummisnoddar av olika slag funkar också. För övrigt får man använda kroppen som vikt och träna smart och anpassa träningen efter förutsättningarna just den dagen. En lugn och stilla dag kan man träna uppe på däck men när det blåser mycket och lutar rejält är den annat som gäller.

En stor boll funkar också men den kommer inte fram förrän vi kan träna på en strand. Då är det också skönt med en lång promenad eller en löptur. Vi har inte införskaffat ihopfällbara cyklar ännu men det ska vi göra innan vi kastar loss för långresan. Tror vi!

SUP Stand Up Paddle

Jag ska också kolla på en typ paddelboard, det ser kul ut och skulle bli en bra variation till annat. Det vore väl superkul att använda en paddelboard när man ligger för ankare, det blir mycket av den varan på en långsegling.

Och visst blir man sugen när man ser fina vännen Jessica paddla på sin SUP?

Foto: Jessica J Karlsson, SV Taipan
Foto:Jessica J Karlsson, SV Taipan

Har du några bra tips för att hålla formen på båten? Dela gärna med dig till oss!

Klicka här för kontaktuppgifter!