Segla i Norge – sommarsegling 2018!

Segla i Norge

Tidigt på midsommardagen lämnade vi Göteborg och satte kurs mot Lindesnes fyr, Norges sydligaste spets. Det var äntligen dags för oss att segla i Norge. Som vi sett fram emot detta!

Lindesnes är Norges eget lilla Kap Horn, känd som en stökig plats då strömmar och olika hav möter varandra. Vi hade sex veckor på oss men ville ta oss till Norge så fort vi kunde, så nyfikna och förväntansfulla!

När vi passerade Vinga fyr var det enda som grämde oss (!) att Sverige skulle möta Tyskland i fotbolls-VM samma kväll, men det var liksom inte mycket att göra åt, på överfarten till Norge skulle vi inte ha täckning för att kunna hänga med i matchen.

Det hela löste sig dock alldeles av sig själv då vi fick höra på väderprognosen att det var kulingvarning på Skagerrack. Då så, bara att styra in i Skagens hamn och leta upp en bar för att heja på Sverige istället!

Lindesnes fyr – Norges sydligaste spets

Överfarten mot Norge blev istället dagen efter och mot kvällen var vi tvungna att gå för motor då det knappt var någon vind alls. Hög gammal sjö gjorde natten rätt obekväm och framåt morgonkulan stack vi in i Kristiansand för att sova några timmar. Kanonväder och väldigt fina inre vattenvägar mellan Kristiansand och Lindesnes kompenserade att vi fick gå för motor hela dagen efter.

Båtmat_grekisk sallad
Dagens lunch
Lindesnes fyr_Norge
Lindesnes fyr

Så passerade vi då Lindesnes och mycket riktigt blev det en väldigt gungig passage, även denna för motor. När vi rundat spetsen möttes vi av fantastiska inre vattenvägar, bland annat igenom Korshamn. Ett otroligt pittoreskt sund med mysiga hus som kantade passagen på båda sidor. Vi passerade igenom men det finns flera ställe att lägga båten om man vill stanna över natten. Missa inte den vägen om ni är i krokarna.

Korshamn – så fin passage!

Korshamn_sund
Korshamn
Korshamn_fyr
Korshamns fyr

Farsund

Vi stannade i fina Farsund över natten och det visade sig vara ett bra val. Det var skönt att röra sig efter timmarna i båten så vi tog en ordentlig promenad trots att det var grymt hett. Mysig stad  och vi blev liggande två nätter då den berömda ”töken” (norska dimman) rullade in och vägrade släppa greppet om hamnen. I Farsund var det allmän väckning kl 9 och utdelning av frallor på kajen … intressant!

Farsund_Norge

Därefter tog vi oss vidare norrut, motorgång igen men det var kul att gå längs kusten. Vi tog oss upp via Egersund och Tananger. Att det blev Tananger berodde mest på att det återigen rullade in töke som omringade oss. Vi såg knappt något runt omkring oss och fick riktigt stor nytta av vår radar och radarkursen vi gått året innan! Det dök upp flera båtar riktigt nära som vi inte hade haft en chans att se om vi inte haft radar. Grymt teamwork då en av oss spanade ut över havet och den andre koncentrerade sig på radarbilden. Allt gick bra och vi tog oss in i Lysefjorden dagen efter, vårt första bestämda mål. Nu hade vi avverkat ungefär 300 distans, i princip bara för motor!

Lysefjorden och Predikstolen

Vilken upplevelse att gå in i Lysefjorden! Så mäktig känsla! Först lite research från båten, vi ville leta upp den plats där vi hört att man kunde lägga sin jolle medans man skuttade upp till Predikstolen. Till slut hittade vi en trasig betongbrygga och nöjda med det tog vi oss sedan till Vika snett mittemot för att droppa ankaret. Vi hade grym tur och hittade istället en restaurangbrygga som skulle vara ledig under helgen så vi fick ligga där. Det kändes bra eftersom vi skulle lämna båten ett tag när vi gick upp till Predikstolen.

Lysefjorden
Lysefjorden insegling
Lysefjorden_Vika_SY_Salt
Lysefjorden Vika

Vi hade en riktigt fin kväll och var såå taggade för att kliva upp på Predikstolen dagen efter. Efter både kvällsdopp, nyfångad makrill och en magisk kväll kröp vi ner för att orka upp tidigt. Om vi hade gjort vår research ordentligt hade vi nog inte lagt oss lika sorglösa men nu somnade vi som små förväntansfulla barn.

Nästa morgon packade vi en vattenflaska (!) och två Kvikk Lunsj  (!) och tog jollen bort mot betongbryggan. Vilken fantastisk morgon!

Lysefjorden (2)
Med jollen mot betongbryggan!

Klättring mot Predikstolen

Vi började tveka något när vi närmade oss bryggan, vi såg liksom ingen stig någonstans. Men vi hade ju läst i hamnguiden att den skulle börja vid betongbryggan så det borde väl stämma. Vi förtöjde jollen och började leta efter stigen.

Lysefjorden betongbrygga

När vi httade den röda markeringen insåg vi att det var detta som var början på stigen. Vi hittade också flera inristningar i berget, troligen av andra galningar som valt samma väg. Inget att tveka på så vi började helt enkelt klättra uppåt.

Vandring_till_Predikstolen
Det börjar onekligen intressant

Det visade sig vara en rktigt tuff klättring och vandring 604 möh, fördelat på en mil, för att ta sig upp på Predikstolen. Den värsta delen var från betongbryggan upp till anläggningen där man vanligtvis utgår ifrån. Men det var otroligt vackert hela vägen och väl uppe på toppen var det häftigt och coolt och faktiskt värt varenda steg!

Predikstolen
Nöjda!

Skudenshavn & Mosterhavn

Efter detta fantastiska äventyr gick vi vidare mot Skudenshavn och fick en riktigt fin segling. Infarten till Skudenshavn var otroligt fin men vi var väl så betagna så vi missade att ta bilder! Väl värt ett besök, fin hamn och pittoresk by med gamla hus.

Skudenshavn

Vi fortsatte vår färd längs Norges kust och hamnade i Mosterhavn. Här fick vi lära oss att Norges motsvarighet till Swish heter Vips, bästa namnet ju! Kontanter fungerade också så vi kunde betala för oss. Hamnavgifterna här var generellt lägre än på Sveriges Västkust, ungefär halva priset under högsäsong. Mosterhavn var en pytteliten hamn med fint inlopp och naturstigar om knuten.

Mosterhavn
Mosterhavn_hamninlopp
Mosterhavns hamninlopp

Vi fortsatte norrut mot Bergen och det blev både skön segling och motorgång (som vanligt ..!). Vi hade bestämt oss för att ta oss åtminstone till Bergen, gärna ända till Ålesund och Geirangerfjorden. Nu när vi kommit lite högre upp hade det blivit lite kyligare och vi fick vänja oss vid att ha seglarstället på igen. Med seglarstället ökade förväntningarna på vad nästa fjord hade att erbjuda.

Segling_mot_Bergen
Mot Bergen

Bergen

Så härligt att angöra Bergen, denna fina stad. Här sägs det regna mest hela tiden men vi fick bara regn vid ett tillfälle. Bästa platsen längst in vid kajen var toppen ända tills vi insåg att det var party 24/7 i båtarna runt omkring. Men nu sa vi till oss själva att inte gnälla och vara så gamla och det lyckades vi hålla hela vistelsen … imponerande!

Bergen_havn
Längst in i hamnen
Bergen_Norge
Bergen

Vi laddade upp inför matchen Sverige-England som vi såg på en bar med massa andra svenskar. Grym stämning och trots att själva matchen slutade i besvikelse blev ju svenska herrlandslaget hjältar. Innan matchen började ägnade vi förmiddagen åt att leta efter gult nagellack, blått fanns redan i förrådet på båten.

Fotbolls-VM_2018

Naturen fortsatte att imponera på oss när vi åkte den berömda Flåmsbanan 884 möh ner till Flåm som ligger 2 möh inne i Sognefjorden. Magiskt!

Flåmsbanan
Längs mäktiga Flåmsbanan

Sognefjorden är världens längsta och djupaste fjord, hela 204 km lång och otroliga 1308 m djup!

Sognefjorden

Fedje

Nu läste vi väderprognoserna noga och de visade på fortsatt nordliga vindar, vilket betyder … mer motorgång! Vi var ganska sugna på att segla men satte kurs mot Fedje som ändå var ett hack ytterligare uppåt. Fedje visade sig ha en svårslaget vacker insegling till hamnen. Vi fick möte av färjan i passagen och fick backa hela vägen ut , inte en chans att vända. Här hittade vi en liten minifärja som krävde typ ingenjörsexamen för att lista ut hur den funkade men tillslut knäckte vi koden! En liten filmsnutt ligger på instagram, men ha inte för stora förväntningar om ni letar upp den …! Den numera välbekanta töken gjorde att vi blev liggande en natt extra här mot planerat.

Fina Fedje
Fedje_2
Mer Fedje
Färja på Fedje
Färja över sundet

När vi skulle lämna Fedje bestämde vi oss för att vända söderut igen. Vi var sugna på att segla efter att ha gått mycket för motor. Vi hamnade till slut på Blomvågen, Skogsöy över natten. Men nu hade vinden vänt så gissa vad? Exakt, motor!

Blomvågen, Skogsöj
Blomvågen, Skogsöy

Bakkasundet

Fina fina Bakkasund på Stora Kalsöy! I Norge är det bara att ”gå runt hörnet”, det brukar finnas någon härlig naturstig och så även här. Vi kom in på Nordsjölöjpa som bjöd på helt fantastiska och väldigt varierande vyer.

Nordsjölöjpa Bakkasundet
Nordsjölöjpa, Bakkasundet
Kyrkogård på Bakkasundet
Kyrkogård, Bakkasundet
Nordsjölöjpa_trappa_Bakkasundet
Längs Nordsjölöjpa, Bakkasundet
Får på Bakkasundet
Får överallt!

Vidare söderut till Brandasund på Gisöya. Vi hade i runda slängar 30 distans dit och vi fick en riktigt fin segling i vacker natur.

Vattenväg Norge
Mellan Bakkasundet och Brandasund
Segling Norge_SY Salt
Vacker natur

Brandasund

Vid Brandasund blev vi väl mottagna och längs kajen låg en klassisk handelsbod och ett gästgiveri. Mysigt! Vi tog en jolletur till Slåtteröys fyr men det hela slutade med bensinstopp så vi fick draghjälp hem av tyska fiskare. Tack! På andra sidan Brandasund och fyren breder hela Nordsjön ut sig, riktigt mäktigt!

Brandasund hamn
Brandasunds hamn
Brandasund vy
Vy över Brandasund
Slåtteröys fyr_Norge
Slåtteröys fyr

Espevaer

Efter detta tog vi ett skutt neråt och hamnade på Espevaer, även denna ö har Nordsjön som granne. Här var det otroligt trevligt och en mysig kaj med mataffär där lokalborna gick och pratade med oss på gästbåtarna. Vi gick den långa härliga löjpan runt ön och vandrade mellan de fina husen bortanför kajen. Det blev också spännande värre för det sägs att 1975 såg man oförklarliga ljus på ön och alla djur gick bananas. Efter det upptäcktes ett spår i gräset. Gräset fortsätter att växa men spåret försvinner inte. Många forskare har invaderat ön och alla har letat efter fakta men mysteriet har förblivit olöst. Men det är många som ändå tror att UFO kan ha landat här. Vad tror du?

Espevaer_SY Salt
Espevaer_UFO_ring
UFO-ringen

Rövaer

Vi tog oss sedan vidare för att utforska öarna längst ut i havsbandet. Först ut blev Rövaer som visade sig ha en helt magisk infart och en underbar hamn Det fanns plats för runt 20 båtar och det var fullt hela tiden. Här fanns affär, tvättmaskin och ett maritimt center där man kunde se laxodlingens betydelse för Norge. Vilket ställe, det var nästan overkligt. Ett måste om man är i närheten.

Rövaer (2)
Ifall nån kommer för nära
Rövaer_från_bron
Rövaer_hamn_från_bron
Hamnen
Rövaer_insegling
Infarten by night

Utsira

Från Rövaer tog vi oss vidare till Utsira som ligger allra längst ut i havet. Utsira var vackert och ganska kargt. Vi gick en riktigt fin promenad ute på vidderna. När vi lämnade hamnen dagen efter var det helt spegelblankt och nästan trollskt.

Utsira hamn
Spegelblankt_SY Salt
Spegelblankt

Kvitsöy

Från Utsira blev det ett antal timmars motorgång ner till fina och mysiga Kvitsöy. Så många fina smala infarter till olika hamnar längs kusten och  Kvitsöy var inget undantag. I hamnen fick det plats runt 10 båtar och vi träffade ett helt gäng svenska båtar här – kul! Det var inte så gott om svenskar på den här sidan Norge. Vi promenerade ”om hörnet” som vanligt och fick en fin promenad bland fåren. Högst upp i fyren lyckades vi också ta oss och våra vänner fåren väntade troget precis nedanför.

Kvitsöy_infart
Kvitsöy infart
Kvitsöy_utsikt
Utsikt från fyren
Kvitsöy_Klas_Monica
Det lutar ..?
Kvitsöy_får
Fåren väntar troget

Framåt kvällen lämnade vi Kvitsöy för en natt på havet. Vi satte kursen strax ovanför Norges sydspets och hade en riktigt fin segling fram till midnatt, sen motor igen.

Rasvåg på Hidra

På morgonen när vi närmade oss Rasvåg på Hidra var det en sån där magisk morgon och det är fantastiskt att få sitta i sittbrunnen och se solen gå upp.

Hidra_passage
Hidra passage
Rasvåg_Hidra
Rasvåg på Hidra

Nästa morgon gick vi vidare mot sydspetsen. Vi tänkte ankra i en vik innan Blindleja för att gå igenom dagen efter. Vi blev dock återigen stoppade av töken som omringade oss där vi låg på svaj. Efter ett tappert försök att ta oss ut en bit insåg vi att det var lika bra att gå tillbaka och kasta ankaret igen. Ingen större idé att gå igenom Blindleja utan att se något. Töken vägrade ge med sig så vi fick hålla tummarna att den skulle släppa till nästa dag. Det blev bad och lunch och en tur med jollen istället.

Badkläder
På svaj utanför Mandal

Nästa dag fick vi en riktigt fin segling på väg mot Blindleja med fina passager på vägen. Vädret visade sig nu från sin allra bästa sida. Visst hade det varit fint väder under hela vår resa men inte riktigt lika varmt som hemma. Vilken dag vi fick med perfekt segling genom den ena fina passagen efter den andra.

Segling SY Salt i Norge
S/Y Salt mot Blindleja
Segling_sörlandet_Norge

Blindleja

Blindleja är en inre vattenväg, ca 10 distans, genom pittoreska gamla byar, smala sund och magiskt vacker natur. Stundom var vi helt mållösa över hur vackert det var. Hit ska vi tillbaka för en riktig fotosession, nu får ni hålla tillgodo med de bilder vi lyckades ta mellana alla aaah, oooh och wow! Det kan verkligen rekommenderas att någon gång i livet gå igenom med båt här. Det finns turbåtar att ta från Lillesand om man inte har möjlighet att ta sig igenom med egen båt.

Blindleja (1)
Blindleja (7)
Blindleja
Blindleja (8)
Blindleja (3)
Blindleja (6)

Efter denna fantastiska dag landade vi i Lillesand över natten. Trevliga norska båtgrannar fick oss att bli sugna på ytterligare ett par ställen längs med kusten innan vi tog oss över till Sverige.

Lillesand

Lyngör

Från Lillesand tog vi oss ungefär 40 distans uppåt mor Lyngör. Här skulle man lägga till vid restaurangen hade vi fått reda på. Det var inte många platser och när vi kom såg det fullsmockat ut. Dessutom var flera platser reserverade för båtar som låg över dagen. Vi gick förbi Lyngör och hittade en riktigt fin naturhamn där vi kunde lägga till vid berget. Grymt! Dagen efter tog vi jollen in till Lyngör och åt lunch. Det var mysigt men hur varmt som helst och lunchen serverades mitt i solen, så vi tog jollen till båten för ett bad direkt efteråt.

Nautholmene
Lyngör, Seilmakerfruens kro

Väderprognosen visade på åskfront med kulingvarning över Skagerrack nästa dag så vi tog ett kort skutt till Risör för att inte ligga i naturhamn. Det hade börjat blåsa ordentligt innan vi hann lägga till i Risör.

Vi lämnade den norska kusten nästa dag efter fem grymma veckor och satte kursen mot Västkusten och Ramsö. Vi har verkligen fått mersmak på Norge, inte sista gången vi seglar här! Nästa gång ska vi se till att ha bättre tid och hinna ännu längre upp på västra sidan.

När vi kom fram till Ramsö såg det så här ut …!

2018-07-29 20.39.10-1
Ramsö Västkusten

Vi fick en fantastisk kväll på Ramsö och njöt av att ha en hel vecka på oss att ta oss nerför Bohuskusten innan vi behövde vara i Göteborg igen.

SY Salt_Ramsö
S/Y Salt på Ramsö
Ramsö_Västkusten
Vilken kväll!

Vill du se film från vår segling i Norge? Klicka här för att komma till sailingsalts You Tube kanal!

Här kan du läsa om att segla på Västkusten!