Dyrön på Tjörn

Dyrön ligger nordost om Marstrand. Som seglare får man gärna sina favoriter som man besöker ofta. Vi är väldigt ofta på Åstol i för- och eftersäsong och missar därför Dyrön som ligger ett stenkast från Åstol. Och jag som är uppväxt på Tjörn har faktiskt bara varit här ett par gånger under hela min uppväxt! Men nu bestämde vi oss för att gå dit som omväxling. Dessutom har vi länge varit nyfikna på den fina promenaden som går runt hela Dyrön, som alla pratar om.

Dyröleden
Åstol sett från Dyröleden

Den här helgen gav vi oss iväg på torsdag kväll för att fånga en boj på Högö för natten. Det var en helg i maj och visserligen skulle det bli fint väder hela helgen men torsdag är ju ändå mitt i veckan. Vi trodde att det skulle vara ett fåtal båtar ute och i viken vid Högö finns ju hela fyra kryssarklubbsbojar. Lätt chockade glider vi in i viken och ser att den är i princip full, alla bojar är upptagna och lika många har lagt sig med ankare. Visst, det är Coronatider men ändå! Men inga problem, även vi droppade ankaret och fick en underbar kväll i viken.

Dyrön nästa

Dagen efter var Klas tvungen att sitta nere i båten och jobba men jag tänkte att det är lika bra att kasta loss och dra oss mot Dyrön så tidigt som möjligt. Och gissa om det var en bra idé! När vi anlände till Dyröns södra hamn strax innan kl 12 var det redan fullt med båtar. Vi fick en bra plats och sedan fylldes hamnen på under hela eftermiddagen med båtar i långa led utanpå varandra. Vi fick känslan av att det här är en hamn dit många går på fredag och ligger kvar över helgen.

Mot Dyrön

Här finns det man behöver som gästande båt. Numera har vi mest användning för service i form av el och vatten, men det fanns både duschar och tvättstuga vad vi kunde se.

Sydhamnen
Sjöbodar Sydhamnen

Dyrön tillhör alltså Tjörn och det finns fortfarande åretruntboende här. Dyrön är bilfri och man tar sig hit kommunalt med personfärja från Rönnäng. Om man inte har egen båt och kan segla hit alltså. Här finns matbutik, vi besökte inte den men den ska ligga mitt på ön. På sommaren kommer det mycket folk hit och det finns både minigolf och boulebanor. Men kanske är Dyrön ändå mest känd för sin vandringsled som går runt hela ön och har en fantastisk utsikt.

Ön är också känd för sin bokningsbara bastu som har fått priser. Den ligger jättefint längs med vandringsleden. Så om du gillar att basta ska du inte missa detta! Badplatser hittar man på flera ställen längs leden och invid hamnarna.

Bastun i bakgrunden

Dyrön har två gästhamnar

Det finns två gästhamnar, Nord- och Sydhamnen. Vi hade fått höra att det var Sydhamnen som gällde så vi tog oss dit. På vandringsleden runt ön passerar man även Nordhamnen och vi tyckte den var jättefin den också. Lite mer ”halv”-naturhamn, det gillar vi! Nästa gång kommer vi nog att pröva den som omväxling. Det är troligt att det inte finns lika mycket service här, men vi kollade inte så noga.

Nordhamnen

Fin vandringsled runt ön

Vi var ju främst här på Dyrön för att utforska vandringsleden så vi tog oss iväg på eftermiddagen. Vandringsleden är 4,5 km lång och från Sydhamnen var det noga skyltat så inte ens vi kunde gå vilse. Vi är annars ganska bra på att chansa vilket medfört en och annan överraskning (kanske framför allt när vi skulle upp till Predikstolen i Norge, detta kan du se på YouTube om du är nyfiken). Klicka här för att komma till vår YouTube-kanal och kolla in filmen ”Segla i Norge, del ett”.

Dyröleden är bra skyltad hela vägen

Nåväl, vi gick västerut på leden och blev inte besvikna, trots högt uppskruvade förväntningar. Ett tips är dock att ha bra skor och gott om tid. Även om det tar runt 1,5 timme att gå runt kanske man vill ta en avstickare till en utsiktsplats eller bara sätta sig ner och njuta ut av den fantastiska utsikten.

Fin utsikt över Åstol från flera ställen längs leden

Mitt på ön (ledens västa del) hittar du Dynes ravin och vi kunde inte motstå att gå ner i den. Man får gå ner och sen tillbaka men det är inte särskilt långt.

Om du seglar på Västkusten bör du inte missa Dyrön, framför allt för den fina vandringsleden. Vi tyckte även om hamnarna som känns genuina och trevliga.

Koordinater:

• Latitud N 57.55.40
  • Longitud E 11.36.40

Följ oss på instagram för dagling uppdatering om våra seglingar, klicka här så kommer du till @monicalindman på instagram.

Klicka här för att läsa mer om pärlor på Västkusten.