Segla i Blekinge skärgård

Vi har verkligen sett fram emot att segla i Blekinge skärgård. Som de flesta andra seglare har vi tillbringat sommaren i den svenska skärgården. Vi bestämde oss för att runda södra spetsen av Sverige och ta oss upp mot Blekinge skärgård, nu när vår planerade Norgesegling inte skulle kunna bli av. Som du säkert redan vet har vi kombinerat jobb och segling ända sedan Corona gjorde entré. Nu tänkte vi ge oss iväg sex veckor, på en sommar- och semestersegling men det skulle bli en hel del jobb också visade det sig.

En sak är alldeles säker, segla i Sverige är riktigt fint. Vi har varit i Blekinge skärgård tidigare men då mest på vår våg uppåt eller neråt. I år var Blekinge skärgård en del av målet och vi ville utforska denna skärgård lite mer. Vi blev inte besvikna! Så många fina pärlor! Många av dem kvalar in på listan över favoriter som man längtar tillbaka till.

Hanö

Denna fina ö har vi besökt en gång tidigare. I år var det få båtar i hamnen när vi kom in. Hamnkapten var bekymrad över det sviktande antal båtar som var på besök. Hon trodde det var Corona som påverkade mycket och eftersom det brukar vara mycket danska och tyska båtar här så har de blviit extra drabbade på Hanö. Vi stannade i ett par dagar och framåt helgen fyllde det på med lite fler båtar i hamnen, till hamnkaptenens stora glädje förstås.

Hanö hamn

I hamnen på Hanö finns en liten affär, en glasskiosk och en trevlig restaurang. Vi tyckte det var på sin plats att spendera lite pengar för att stötta upp lite, så vi gick för att äta lunch. Precis när vi kom dit hade färjan anlänt från fastlandet och det var helt fullt. Det kom ganska mycket folk med färjan och det var ju roligt.

Att promenera runt på Hanö är riktigt fint. Det finns många olika stigar att följa. Förra året när vi var här hann vi inte med att gå upp till fyren så det började vi med den här gången.

Fina promenadvägar
Hanö fyr

Hanö fyr ligger på Hanös högsta punkt och är 16 meter hög. Fyren är väldigt ljusstark och syns hela 23,5 distansminuter bort med tre starka ljusblixtar var 13,5 sekund. Fyren är numera helt automatiserad och här uppe har också SMHI väderobservationer. Området är trevligt att sitta och fika på eller bara blicka ut över havet.

Här på Hanö ligger också det coola stenrevet Bönsäcken, som består av mängder av vattenslipade stenar. Revet ändrar form i takt med att havets vågor möblerar om bland stenarna.

Bönsäcken

Hanö bjuder också på en av Sveriges största Avenbokskogar. Här går man i en tät, trolsk lövskog och man nästan förväntar sig att det ska dyka upp både tomtar och troll bland de mossklädda stenarna. Har du tur kan du få se dovhjortarna skymta mellan träden. På andra sidan skogen ligger en av de härligaste badstränderna vi varit på.

Avenbokskogen
Badplats

Tjärö

Nästa stopp i denna fina skärgård blev Tjärö. Här blev vi väl mottagna av seglarvännerna på Medströms vars grannbåt precis skulle lämna bryggan. Tack Patrik och Birgitta! Det finns två bryggor att lägga till vid. Bryggan som vi nu hamnade vid ligger lite avsides och vi tyckte nog att det var det bästa stället att ligga på. Det finns också en kryssarklubbsboj här vid Tjärö.

Tjärö hamn

Vi gillade verkligen Tjärö. Ön har två vandringsleder, inte så långa men av väldigt olika karaktär. Båda är väl värda att gå och vi gick dem flera gånger. Mitt emellan dessa leder ligger själva hamnen med restaurang, vandrarhem och uthyrning av SUP:ar och kajaker.

Vandringsleder

Vi kunde också pröva på om talangerna satt i när det gällde att gå på styltor. Sånt kan man göra på Tjärö! En annan charmig detalj är att det hänger gungstolar och hängmattor i träden lite här och var, omöjliga att motstå.

Gungstolar
Hängmattor
Gå på styltor! Det var längesen!

Det var väldigt prydligt här, en riktig skärgårdspärla med ordning och reda överallt. De röda längorna som idag fungerar som vandrarhem var prydligt skötta och det var ganska mycket folk här ute. Att det är populärt att ta sig hit kan vi verkligen förstå.

En av dagarna när vi satt i sittbrunnen hörde vi någon ropa på oss från en båt på vattnet. Vem dyker upp om inte våra grannar hemifrån Ekebäck? Vi visste att de brukar vara här nere någonstans på somrarna men nu visade det sig att det var alldeles i närheten. Jättekul och så förvånade vi blev! Tänk att man också träffas när man ska segla i Blekinge skärgård!

För ankar vid Saltärna

Vi hade spetsat in oss på en Kryssarklubbsboj vid Saltärna, men den var upptagen när vi kom. Surprise! Vi släppte ankaret istället och njöt av de fina omgivningarna. Saltärna ligger väster om Ronneby och vi gick igenom en inre led som var väldigt smal och superfin. När man har kommit igenom den kommer man fram hit till Saltärna.

Det ligger några hus här och vi frågade om vi fick lägga jollen vid bryggan och ta en tur på ön. Inga problem, alla var väldigt vänliga och ville förklara hur man kunde gå runt på ön.

När man promenerat över ön till andra sidan hittar man Bockhålan där man också kan lägga sig för ankar om man vill. Här ligger man lite mer skyddat.

Karön

Ön Karön utanför Ronneby kallades förr för Blekinges pärla. Tidigare var det mest betesmarker här men efterhand har det kommit fler och fler sommargäster hit. Karön gör verkligen skäl för namnet ”Blekinges pärla”. Under slutet av 1800-talet uppfördes 16 villor i schweizerstil här. Vi antog utmaningen att försöka hitta alla.

Det finns dessutom färjeförbindelse med fastlandet från Karön.

Leden in mot bryggan vid Karön består av en del sandbankar så man avråder båtar med ett större djup än 2 meter att gå in här. Men vi gick in fint utan problem, vi sticker 1,83.

Vi promenerade runt ön och hittade faktiskt ett flertal av villorna. Alla låg lika vackert och frodigt. Pampiga sommarhus!

Arpökalv

Vi hade siktat in oss på att gå in till Mjölkbryggan på Arpö men var lite oroliga över djupet på väg in mot bryggan. Klas stod längst fram och höll utkik och vi sniglade oss fram. Det var en riktigt fin kväll och när vi närmade oss lilla bryggan såg vi att den var full och det var dessutom många badbåtar som lagt till vid berget bortanför.

Mjölkbryggan

Det såg mysigt ut men vi fortsatte förbi bryggan och bort mot Arpökalv. Vi visste att det skulle ligga en Kryssarklubbsboj där men var säkra på att den var upptagen så vi kollade knappt. Men plötsligt noterade vi båda samtidigt att den var ledig så vi var inte sena att ta den. Vi fick en fin kväll vid bojen innan vi skulle passa in broöppningen vid Hasslöbron nästa morgon.

Aspö

Aspö ligger lite söder om Karlskrona. Skärgården utanför Karlskrona kanske räknas som centrum när man ska segla i Blekinge skärgård. Vi gick egentligen mest in hit för att handla, men hade också hoppats på att få se en skymt av en tidigare kollega Nicklas som brukar vara här på somrarna. Men vi lyckades pricka in när han var på Öland med sin familj. Typiskt, men handla kunde vi göra iallafall, i en ICA-butik proppfull på både mat och människor. På Aspö fanns också en foodtruck med thaimat (lite förvånande) och ett fik/bageri.

Vi var egentiligen på väg ut ur den lilla mysiga hamnen samma kväll, men helt plötsligt rullade en tjock dimma in. Flera båtar kom in och lade sig utanpå oss, de fick snabbt söka nödhamn. Det kändes märkligt men den tjocka dimman höll i sig hela kvällen och även en bit in på nästa dag.

Innan vi kom iväg på morgonen tog vi en promenad. Men så fort vi såg dimman lätta kastade vi loss, vi ville ut till Flaggskär och kasta ankaret. Det var varma dagar att segla i Blekinge skärgård!

Flaggskär

Vi tog oss österut från Aspö och några timmar senare kom vi fram till Flaggskär (eller Flakskär som det också heter) som ligger i yttersta havsbandet. Öarna här är låga och ger inget direkt vindskydd men det behövdes verkligen inte när vi var här.

Du kanske kommer ihåg att en sovjetisk U-båt gick på grund i Karlskrona skärgård 1981? Det var här brevid, närmare bestämt vid Torumskär.

Flaggskär var tidigare ett fiskeläge och det finns fortfarande några små hus och bodar här.

Vi tog jollen in till den lilla ön och promenerade runt en stund. Så fint och rofyllt.

Självklart var det även en bra plats för att hänga tvätt!

Utlängan

Ett stenkast från Flaggskär hittar man Utlängan. Vi blev så förtjusta i Utlängan så att vi stannade till både på vår väg upp mot Kalmarsund och sedan på vår väg tilbaka. Vi hade inte utforskat ön färdigt första gången! Här var det troligen bebyggelse redan på medeltiden. På 1800-talet bodde det 280 personer här med fiske som huvudsyssla.

En liten mysig hamn med ett begränsat djupgående på sina ställen. Som segelbåt kan man inte lägga till var som helst så håll koll när ni kommer hit. Hamnen ligger på västra sidan och heter Stenshamn. Den trafikeras av skärgårdsbåtar, åtminstone i högsäsong.

En liten kiosk där man kan köpa baugetter och glass var öppen i samband med att färjan anlände i hamnen.

Vi tog en charmig promenad runt i hamnen och sedan genom byn. När du gått igenom ”huvudgatan” i byn kommer du över bron till själva Utlängan med fina promenadvägar. Utlängan har både jord- och skogsbruk.

Vi tyckte otroligt mycket om denna ö och alla trevliga människor som bodde här. En ny favorit för oss på Salt helt klart.

Ungskär

Från hamnen i Stenshamn kan man blicka bort mot Ungskär. Detta visade sig vara en riktig skärgårdsidyll. Vi tog jollen hit från Stenshamn och pratade lite med hamnkaptenen om djupgåendet in i hamnen. Hon vittnade om många som fastnat i sanden på väg in men när vi stod och pratade med henne kom det en segelbåt in och lade till vid piren.

Innan vi kom ut hit försökte vi kolla upp hur djup farleden utanför är, men vi fick lite olika svar. Någon visade en bild med ett gammalt sjökort, där stod 1,6 meter. Så vi vågade inte gå in med Salt och när vi gick där med jollen tyckte vi nog att det såg väldigt grunt ut.

Samma personfärja som trafikerar Utlängan går även hit så det kan ju vara ett annat alternativ om man vill besöka Ungskär. Ön är väl värd ett besök. Vi letade efter glassen som utlovades på skyltarna men hittade inget öppet.

Men det skulle bli grillkväll samma dag och vi blev inbjudna att delta. Sånt fint erbjudanden får man inte av boende på alla sommaröar inte. Vi tackade nej eftersom vi bara hade jollen med oss och det var mångar timmar tills grillfesten skulle dra igång.

Utklippan

Grymt fina Utklippan har vi nu besökt flera gånger de senaste åren. Det är ett riktigt coolt ställe och består av två öar, Norraskär och Södraskär. Själva fyren och bebyggelsen ligger på Södraskär och hamen ligger på Norraskär. Man får låna små roddbåtar om man inte har sin jolle sjösatt, så att man kan ta sig över till fyren. Vi hade dock jollen sjösatt så vi tog den den här gången.

Salt på Norraskär
Utiskt från fyren

Här ute har vi haft många magiska kvällar. Läs gärna mer om Utklippan som vi skrivit om i tidigare inlägg, se länk nedan. Vi har också gjort en film om Utklippan, du hittar även den länken längst ner i inläggen.

Segla i Blekinge skärgård

Det är otroligt fint att segla i Blekinge skärgård och i vår hamnbok finns mängder av små ställen som vi inte hann besöka den här gången. Men vi kan verkligen rekommendera att du lägger tid här, så charmigt och avskalat. Vi gillar det verkligen. Håll utkik på vår YouTube-kanal så kommer det en film om ett tag!

Här kan du läsa mer om Utklippan i Blekinge skärgård

Här kan du se film på YouTube om att segla till Utklippan

Här kan du läsa om starten på vår sommarsegling 2020

Klicka här för att komma till vår webbshop och beställa barnböckerna om Ella som seglar med sin mormor och morfar!