Starten på sommarsegling 2020

Den här våren och sommaren har varit en blandning av jobb och båtliv för oss på Salt. Vi har ju tillbringat otroligt mycket tid på båten och det har ju varit underbart även om skälet är tråkigt. Och tyvärr är Corona-situationen högst påtaglig fortfarande och vi håller oss därför på avstånd. Det gör ju att den här sommaren är allt annat än som det brukar vara på en semester.

Vi kastade loss för en längre semestersegling någon vecka efter midsommar. Planen har varit att segla till Norge och Shetland men som ni vet är vi svenskar inte välkomna där just nu. Därför tänkte vi istället ta oss söderut och gå igenom Falsterbokanalen och upp på andra sidan av Sverige. Vi tänkte utforska Österlen och Blekinge och sedan vidare upp i Kalmarsund. Våra planer är ganska lösa, vi jobbar en del forfarande och därför vill vi inte planera så mycket. Vi får se hur högt upp vi hinner, kanske kommer vi upp till Stockholms skärgård. Kanske, kanske inte.

Kungsö

Salt för ankar

Vi gick ut till Kungsö första dagen och där låg vi så fint ankrade att vi blev kvar några dagar. Vädret var riktigt fint och vi hade några härliga dagar. Klas hade förberett sig något sämre än vanligt varför han började med en stortvätt i handfatet. Hur bra som helst!

Vattnet var fortfarande kallt (tyckte vi) men folk badade som galningar runt omkring oss. Det kändes som en fin start på vår sommarsegling. Dessutom fick vi besök på Salt och kunde sitta på fördäck och tjöta lite med Johan.

Välkommen Johan!

Efter några dagar tog vi oss ner mot Halland. Vi bestämde oss för att gå in i Torekov som första stopp , där har vi inte varit med Salt tidigare så det kändes kul.

Torekov hamn

Vilken dag vi fick söderut! Av och till blåste det lite så att vi kunde hissa segel men det blev en del motor också. Havet var helt stilla och vi njöt i fulla drag av en härlig stilla dag. Det tog oss ungefär 10 timmar från Kungsö till Torekov.

Det var ganska lite båtar inne i Torekovs hamn och vi fick en fin långsidesplats långt inne i hamnen. Det är riktigt mysigt här och vi tog en tur in på en av restaurangerna längs kajen. Trevligt, vi har knappt varit ute och ätit sedan Corona anlände till Sverige ju!

Torekov
Torekov hamn

När man är i Torekov är det tydligen obligatoriskt att ta på sig likadana morgonrockar och gå ut på den långa bryggan invid hamnen och ta ett morgondopp. Vi ville inte vara sämre så vi tog på oss våra grå rockar och det blev faktiskt vårt premiärdopp för året.

Här badar man i Torekov

På kvällen kunde vi sitta på kanten av hamnen och blicka ut mot havet tillsammans med alla andra och titta på den fina solnedgången. Magiskt!

Hallands Väderö

Har ni varit på Hallands Väderö? Det hade iallafall inte vi, så nu tänkte vi att det skulle bli verklighet. Vi hade fått höra att vattnet därute var fint så vi tänkte ankra i viken. Rekommendationerna vi fått om att besöka Hallands Väderö var verkligen inte överdrivna. Vilket vatten! Det blev bad för hela slanten och vi tyckte det blev för varmt att ta oss in till själva Hallands Väderö för en promenad så det blev bara en jolletur.

Magiskt på Hallands Väderö

På kvällen fick vi besök av Lotta & Göran på Ontario som var på väg att runda Sverige precis som vi. Deras planer var att segla ända upp till Haparanda. Vilken fin kväll vi fick innan både Ontario och Salt drog vidare söderut.

Lotta & Göran

Ven

Inte en sommar utan ett besök på Ven! Så har det faktiskt blivit för oss de senaste åren och inte oss emot, vi gillar verkligen Ven. Hamnen i Kyrkbacken tycker vi är den allra bästa. På Ven cyklar man ju så vi hyrde cyklar och bikade runt, som vi gjort så många gånger tidigare. Det är något alldeles speciellt att cykla runt här.

Ven Kyrkbacken
På Ven cyklar man

Trevligt nog fylldes hamnen på med seglarvänner framåt kvällen så det blev gemensam grill på den stora grillplatsen bakom hamnen.

Vi kastade loss efter några fina dagar med både arbete och ledighet. Om du vill läsa mer om fina Ven, klicka här.

Falsterbokanalen

Sedan blev det dags att ta sig ner mot Falsterokanalen. Att gå igenom Falsterbokanalen är kul för då är man hux flux ute på andra sidan Sverige. Vi fick en riktigt fin segling under Öresundsbron och ner mot kanalen. Efter att vi passerat Falsterbokanalen tog vi oss bort mot Österlen. Vi ville gärna runda Sandhammaren eftersom det skulle blåsa hårda sydvästvindar i några dagar. Vi tog oss in i Brantevik där vi faktiskt varit en gång tidigare, dock utan Salt.

Öresundsbron
I väntan på broöppning i Falsterbo

Brantevik

Brantevik på Österlen är en riktig pärla. Den lilla hamnen är väl skyddad och vi var lite osäkra på om vi skulle få plats, men hade tur och fick bästa långsidesplatsen invid kajen. I Brantevik finns det restaurang på kajen och en fiskbod där man kan köpa lunch och färsk fisk. Det finns dessutom fler serveringar och liten butik med färskt bröd, delikatesser och glass.

Infart till Brantevik
Salt längst in vid kajen
Restaurang i hamnen

Vi blev liggade i Brantevik tre dygn på grund av blåsten. Det finns sämre hamnar att ligga inblåst i, det är en sak som är säker. Vi tog promenader och njöt av de fina omgivningarna. En riktigt fin promenad är att gå in till Simrishamn. Vi behövde handla mat och tyckte att det var en lagom lång promenad (5 km enkel väg).

Fin promenad mellan Brantevik och Simrishamn

Efter dagarna i Brantevik var vi grymt sugna på att komma ut på havet och när vi kastade loss fick vi en fin medvindssegling med Salt. Vi satte kursen mot fina Hanö. Nu var det dags att utforska Blekinge skärgård!

Ella seglar långt

Andra boken i serien ”Mormor och morfar är seglare” har ju kommit ut. Första boken heter ju just ”Mormor och morfar är seglare” och den andra som precis kommit ut heter ”Ella seglar långt”. Jag lastade in ett stort gäng av både del 1 och 2 i båten för att kunna sälja under semestern om någon längs vägen var intresserad. Vet inte riktigt hur jag tänkte gällande antalet jag tog med, men de sista böckerna tog slut redan på Hanö. Jättekul men jag skulle ju haft fler med! Det är så roligt när det kommer fram seglare och pratar och kanske också vill kika på böckerna. Men som ni förstår, om ni är intresserade av att köpa böckerna just nu är det ingen idé att vänta på att se Salt ute på havet för att köpa direkt. Kom gärna fram och prata ändå och kika på mina blädderex!

Mormor och morfar är seglare & Ella seglar långt

Och det går såklart fint att beställa så att jag skickar när jag kommer till Göteborg i augusti, men vill du ha leverans snabbare kan du beställa via Bokus eller Adlibris. Klicka här för att komma till Bokus respektive Adlibris om du vill beställa böckerna redan nu.

Här kan du läsa mer om bokserien på hemsidan mormorochmorfar.se!

Följ oss på bloggen och Instagram!

Följ gärna vår blogg, om du scrollar längst ner på sidan kan du fylla i din mailadress för att bli aviserad om nya blogginlägg.

Du kan också följa oss på instagram @monicalindman, klicka här för att komma till profilen och följa oss. Scrolla gärna längst ner på sidan och kika på vilka övriga sociala kanaler du hittar oss.

Hoppas du också har en bra sommar! Hör gärna av dig och berätta var du befinner dig i denna speciella sommar!