Kvinna vid rodret

Kvinna vid rodret. Det borde väl ändå vara en självklarhet år 2020. Vad är egentligen problemet och varför är det ens en fråga?

Bilkörning på 70-talet

Kommer du ihåg när du var liten och din pappa körde bil, kanske var det på 70-talet om du nu är lika gammal som jag är. Var det möjligen så att det var din pappa som oftast körde när hela familjen var ute? Jag minns rollerna tydligt och vi barn satt i baksätet och tyckte det var pinsamt om det någon gång hände att en kvinna körde om oss.

Jag inbillar mig att detta var ett arrangemang som passade både pappa och mamma alldeles utmärkt. Tydliga roller. Och pappa var säkert bättre på att köra bil för han körde ju så mycket.

Idag är det ju naturligtvis idioti om någon skulle tro att en man kör bättre bil än en kvinna. Dom flesta är nog överens om att den som övar blir duktig, oavsett kön.

Kvinna vid rodret – det verkar svårt

Sailingsalt

Jag har roat mig med att studera båtlivet under många år. Och kan med ganska stor säkerhet hävda att det där med jämlikhet och delat ansvar, det gäller inte på havet. Hur ser det egentligen ut när ett par i femtioårsåldern är ute med sin båt? För så ser besättningen ut på de allra flesta båtar. Och hur ser det ut när en familj är ute tillsammans? Jag kan berätta hur det ser ut. Det ser inte bra ut! Det står väldigt sällan en kvinna vid rodret och särskilt inte när det ska läggas till i en hamn.

Jag tror att det finns många kvinnor som skulle vilja ta rodret men som helt enkelt inte vågar. Det verkar svårt och nervöst. Så hur kommer det sig att vi tycker det är enklare för männen? Det tycker vi ju inte, utan det handlar om att många män är mer erfarna. För det är ju inte särskilt mycket svårare för en kvinna att köra bil än en man, bara man övar lika mycket.

Så en sak är säker. Det finns många tjejer som kan segla och manöverera en båt på havet. Som kan lägga till och hantera en båt i en hamn. Det finns många tjejbåtar ute och inte en man i sikte att fråga om det kniper. Det går bra ändå. Det är inte riktigt där problemet ligger om du frågar mig. Problemet är oftast på den gemensamma båten med sin egen (ofta) mer erfarne partner.

Ta eget kommando över ditt lärande

Jag tycker vi kvinnor behöver stötta varandra att ta mer eget kommando. Och som jag ser det stavas det att öva. Om du har en båt tillsammans med din man, sambo, partner är det bara att köra på. Om din partner inte vill stötta det beslutet har du nog ett annat problem att ta itu med.

När du börjar öva är det bra om du inser att män är inte mer lämpade men de har oftast övat mer. Många av oss har kanske inte haft en egen båt att öva med tidigare. Vi kanske inte har lagt till en endaste gång ens med en eka och än mindre med en segelbåt. Dessutom har många av oss fått med sig könsrollerna med modersmjölken, det gäller tyvärr både kvinnor och män.

Jag tycker personligen att det är bra att skaffa kunskap på egen hand (kurser, läsa osv) samtidigt som man övar och får råd från sin eventuellt erfarne partner. Detta kan man naturligtvis tycka olika om, gör det som funkar bäst för dig. Det finns inget rätt och fel här.

Stora båtar

En kvinna som vill ta rodret på parets gemensamma båt kanske upptäcker att det hade nog varit lättare att börja öva med en mindre båt än en 40-45 fots segelbåt som väger 10 ton. Klart det hade! Men nu får du faktiskt öva med det du har.

SY Salt är en Malö 39

Men det är naturligtvis en lite större utmaning, att stå inför detta faktum. Det är dock inget skäl att inte börja öva med den båten du har.

Om du vill ta rodret på er gemensamma båt så är mitt råd till dig att börja öva. Envist och regelbundet. Öva på alla olika moment för att lära dig att manöverera båten och du kommer att bli tryggare och tryggare.

Börja i lugnt väder men tänk som om det blåser lite mer än vad det gör. Då lär du dig manövern på riktigt och vågar till slut manöverera båten även när det är lite tuffare förutsättningar. Då slipper du lämna rodret i panik.

Känner du igen fenomenet duktig flicka?

Ibland finns det andra begränsningar. Är du en typisk duktig flicka? Synd, för som duktig flicka ska allt göras perfekt på en gång. Men vem kan göra något perfekt om man inte har övat? Och du kanske kommer att få höra en del dumheter när du är ute, just bara för att du är kvinna. Du kanske märker att många, både män och ibland tyvärr även andra kvinnor, vill berätta för dig hur du ska göra ”i all välmening”. Just bara för att du är kvinna. Det är inte roligt.

Jag minns en gång när jag och min sambo skulle lägga till i gamla hamnen på Bohus-Malmön där passagen är ganska smal. Det fanns en enda plats ledig. Han stod på däck. Jag skulle kasta ankaret och styra in med fören mot bryggan och han skulle hoppa iland med tamparna. Och det blåste rakt in i sundet från sidan, visst gjorde det det. Kanske det är extra svårt att vara tjej när det blåser?

Nåväl, precis framför den lediga platsen, där på bryggan, satt tre män på en bänk. Min sambo hör en av dem kommentera högt och ljudligt ”herrejävlar, hoppas hon siktar på något billigt”. De andra nickar och ler. Jäkligt oförskämt om du frågar mig. Men varför bryr vi oss?

Nu blev det en riktigt bra tilläggning och vad händer sen? Jo jag ägnar mig en stund åt att vara förbannad. Varför brydde jag mig? Från den dagen har jag övat på att inte bry mig och struntar numera i fåntrattar och besserwissers. Precis som min sambo gör för övrigt.

Höga krav för en kvinna vid rodret

Jag tror tyvärr att höga krav är ett problem för en del kvinnor som vill ta rodret. När jag bestämde mig för att ta rodret hade jag iallafall ganska höga krav på mig själv. Det skulle helst vara helt perfekt redan från början. Särskilt om någon såg på. Detta höll i sig ända tills min sambo tröttnade och sa ”alltså … erfarna män gör det inte ens perfekt varje gång så släpp det nu”. Okey, jag har fått öva på att släppa men numera bryr jag mig inte om någon tittar på.

Det händer att jag får meddelanden från andra kvinnor som känner sig peppade av att de sett att jag hanterar båten. Det gör mig glad och är ett tecken på att många vill men behöver pepp och goda exempel. Låt oss vara detta för varandra!

Pepp är givetvis bra men jag förslår att du övar på att klara dig utan för mycket beröm från din omgivning (läs partner). Visst är det kul med beröm men tänk motsatsen. Inte går vi ”all in” i beundran för mannen som lyckas lägga till utan att klanta till det? Det är inte för att få beröm du ska lära dig att manöverera båten, utan för att det är så mycket roligare! Och säkrare!

Och i ärlighetens namn, du ska ju inte bygga en rymdraket. Du ska ju bara lägga till med en fritidsbåt vid en brygga.

Mina 7 tips för att ta rodret

  • Tips nr 1 – öva, öva, öva. Varje gång ni är ute. Börja öva vid fint väder och öka på svårighetsgraden efterhand. Ta din manövern på allvar och slarva inte även om det är lugnt väder.
  • Tips nr 2 – Kör in i en smal passage och öva på vändningar. Öva sedan lika många gånger på att backa ut istället. Då vågar du gå in och kolla lediga platser på smala ställen. Det bästa är om du hittar en övningsplats i hemmahamnen så att du kan öva regelbundet. Av egen erfarenhet vet jag att det inte alltid känns lika roligt att öva i en fullsatt gästhamn.
  • Tips nr 3 – Ta dig till en brygga där du kan öva på att lägga till långsides, tex vid en mastkran i hamnen eller liknande. Från ena hållet. Från andra hållet. Gör ett par såna tilläggningar varje gång du får chansen. Det bästa är om det är i hemmahamnen så att du kan öva varje gång ett gäng gånger innan ni lägger till på er båtplats.
  • Tips nr 4 – Lägg ut och lägg till på den egna båtplatsen! Varje gång! Blir det lite struligt, gå ut och gör om det en gång till om du vill eller acceptera att det inte blev perfekt denna gång.
  • Tips nr 5 – du måste misslyckas för att lära dig! Vad kan hända? Båten tål att toucha bryggan, det vet jag av egen erfarenhet. När du misslyckas kan du funder lite över vad som gick fel och öva på att göra det bättre nästa gång.
  • Tips nr 6 – om din båtpartner själv är osäker eller har dåliga nerver, lär dig manövern i teorin först (läs själv eller gå på kurs). Då får du bättre självförtroende, slipper bry dig och kan hålla huvudet kallt.
  • Tips nr 7 – fall inte in i perfektfällan. Det finns ingen som gör det perfekt varje gång, och om din erfarne båtpartner skulle börjat från 0 nu hade det inte varit lättare eller svårare för hen! Om någon roar sig på din bekostnad varför bryr dig? Öva på att inte bry dig!
  • Bonustips! Utmana din partner med förslaget att du lägger till och går ut från gästbrygga och gästhamn varje gång! Den här ju väldigt effektivt och kanske kan ni göra så en period tills ni är på samma nivå. Ansträng dig för att våga även när det känns lite krångligt.

Om man inte vill bli kvinna vid rodret då?

Trots min starka övertygelse om att det behövs fler kvinnor vid rodret har jag all respekt för att man måste välja själv. Jag tycker att en del av debatten tenderar att vilja ha en åsikt om tjejer som helt enkelt inte vill stå vid rodret. Man måste ju naturligtvis inte om man inte vill. Det viktiga är att den personen tar ansvar för beslutet själv och att det är ett eget beslut.

Jag hoppas att besättning tillsammans inser att det är inte bättre när bara den ene eller den andre har kunskapen på havet, det är sämre ur många aspekter. Men självklart är man fri att bestämma över sig själv, både när man vill och inte vill.

Säkerhetsaspekt

För att nämna en sak som man bör fundera kring så är det är vad som händer om något händer. Det är värt att tänka på oavsett hur fördelningen ser ut, om inte annat för att du behöver vara rädd om dig.

Nästa generation

Jag hoppas och tror att en kvinna vid rodret blir mer och mer självklart framöver. Som ett inlägg i denna debatt bestämde jag mig för att skriva en barnboksserie om segling där besättningen (mormor och morfar) har samma ansvar och kunskap. Barnbarnet Ella är med och seglar på båten (som heter Salt precis som min båt ..!). Att det blev en tjej som är huvudpersonen (Ella) kändes ganska självklart!

Första boken ”Mormor och morfar är seglare” är utgiven och den andra boken ”Ella seglar långt” kommer i maj. Här kan du läsa mer om Ella och mormor och morfar!

Har du fler tips och råd, kör på i kommentarsfältet! Tack snälla för att du delar med dig!

Connecta gärna med mig på instagram @monicalindman där jag är allra mest aktiv!

Klicka här för att läsa mer om mig och Klas, vi som seglar på Sailingsalt!

En kommentar Lägg till

  1. Bosse Hoffsten skriver:

    Hej på er.

    Jag missade kommentarsfältet förut. Därav mitt direktmail till er. Nu skriver jag inte om det igen 🙂 Det är okej om ni lägger in det här i efterhand 🙂

    Tipsen är klockrena. Allihop. Inte minst säkerhetsaspekten.

    Min erfarenhet om gästhamnar är att gubbarna på bänken är mindre bekymmersamt än de som sitter i sina båtar och tittar intresserat när en båt kommer in. Jodå, det händer att en svensk kommer och hjälper till, men det förekommer så gott som uteslutande att en tysk kommer för att hjälpa till med tilläggningen.

    Heder åt alla ni som lämnar er båt för att ge en hjälpande hand då man kommer in i en gästhamn, eller en naturhamn. Det öppnar upp för samtal plus att det skänker glädje.

    Jag har ägnat mitt liv åt segling och misslyckas fortfarande ibland vid tilläggningar. Ingen är ofelbar. Därför, träna på hamnmaövrering. Bäst där det är trångt. Var inte rädd att använda gasen vid manövreringarna. Då blir det lättare att få roderverkan.

    Sist och inte minst; Öva på att gå iland från din båt och hjälpa till när någon kommer in i hamnen med sin båt. Det kanske genererar en vän för livet, eller i alla fall för kvällen?

    Tack för en trevlig artikel.

    Bosse Hoffsten
    Västervik

Kommentera gärna!