Seglingssäsong 2019 är slut

Årets seglingssäsong och våra, normalt sett, sköna höstseglingar fick ett lite snöpligt avslut. Vår gamla Eberspächervärmare bestämde sig plötsligen för att det fick vara nog. Kanske tyckte den att 23 år fick räcka, vad vet jag? Det medförde iallafall att vi fick avsluta en fin säsong utan att kunna utnyttja de sista mysiga novemberhelgerna. Vi lämnade in värmaren för att se om den gick att laga men fick direkt en offert på en sprillans ny istället.

We love höstseglingar!

Dieselvärmare, laga eller ny?

Ni som känner oss vet ju att allt (nåja) går att laga, eller iallafall ska man försöka innan man bestämmer sig för att det är kört. Just nu är vi i läget att bestämma om det är värt att beställa ett par reservdelar och se om vi får igång den. Även reservdelarna kostar ju en slant och det är ju inte säkert att vi får igång den. Eller ska vi direkt bestämma oss för att köpa en ny? Vi har som vanligt lite olika infallsvinklar men att lägga för mycket krut på en så gammal värmare är kanske inte så värst roligt.

Men ärligt talat hade vi inte räknat med att behöva köpa en ny värmare för en bit över 20.000kr nu, det är ju som bekant lite annat på listan också. Vi får helt enkelt se hur vi gör i denna fråga. Men vi behöver ta snabba beslut för vi vill ju greja i vinter och då behövs ju också en värmare som funkar!

Båtplats på vinterbryggan

SY Salt på lånad plats

Vi hade turen att få ligga vid vinterbryggan ett par veckor innan upptagning. Det gjorde att vi enkelt kunde lasta in i bilen samt göra iordning båten direkt på plats utan att behöva flytta oss. När vi behövde upp i masten för att mäta längden på vårt kommande förstag samt ta bort Vindex och vindgivare i toppen, kunde vi dessutom bara dra bak båten några meter så fanns det en mastkran där. Topp!

Skrubba skrubba
Upp i masten
Här ska det inre förslaget sitta

Avmastning

Hittills har vi alltid mastat av inför upptagning. Många lyfter numera båten med mast och allt men vi har inte gjort det ännu. Så i helgen fick vi fin hjälp med att masta av och lägga upp masten på bockar framför mastskjulen. Tack snälla Robban och Jörgen för hjälpen! De två har blivit våra trogna medhjälpare vid både mastning och avmastning och det är vi så tacksamma för. Förr (när vi hade mindre båt) löste vi alltid det hela själva lätt som en plätt, men nu måste erkännas att det blir alldeles för tungt för oss två. Masten är tung och otymplig och det är numera nödvändigt med fler händer.

Jörgen och Robban
Nu är den nere!

Masten ligger nu på bockar och vi ska vårda den lite kommande helg innan vi lägger upp den bland övriga master i mastställaget. Vi tänkte smörja in masten med paraffinolja och låta verka under vintern. Detta har vi hört många andra göra men inte provat själva ännu så det ser vi fram emot.

Då är det tydligen bara att ta fram masten på våren och torka av den och sedan trä igenom fallen igen. Hur bra som helst!

Väntar på paraffinolja

Vi tog också en liten båttur för att tanka upp båten, vilket man behöver göra innan upptagning. Dessutom behövde vi hämta tamparna som låg kvar på vår ordinarie båtplats. Det är svårt att nå de bakre stolparna på vår båtplats från land, för att inte säga helt omöjligt!

Sjömack Wahlborgs Marina

Motorvård

Olja och oljefilter är bytta och efter att vi kört in båten till upptagningskranen konserverade vi motorn. Det var kolsvart när vi körde in båten och lade oss vid kranen. Men vi tycker att allt fix inför upptagning har gått väldigt smidigt i år.

Sista båtturen med Salt 2019
På plats vid kranen

Konservering av motorn innebär att man kör glykol genom sjövattendelen i kylsystemet. Vi brukar också byta bränsefiltren på hösten innan upptagning så att allt är klart inför nästa seglingssäsong.

Konservering av motor
Byte av grovfilter

I tisdags lyfte Grefab upp vår båt och pallade upp den på bockar. Vi har redan tömt båten så nu ska vi bara bygga ställningen och lägga på presenningen över Salt. Det känns bra att Salt blir lite skyddad under vintervilan i väntan på nästa seglingssäsong. Lite arbete kvarstår alltså till helgen!

Salt på land

Men så glada vi blev när vi kikade på båten när den kommit upp. Ni som hängde med oss i våras kanske kommer ihåg att vi slipade ner hela botten? Sedan la vi på sju lager Epoxy och så två lager med en ny variant på bottenfärg. Och det arbetet kändes som om det lönat sig, inte en enda sjötulpan på hela botten! Den såg i princip ut som den gjorde innan vi sjösatte. Grymt!

Snart dags för nästa seglingssäsong

Nu har vi en hel del fix under vintern, både med båten och huset, innan vi kan sjösätta nästa vår och se fram mot nästa seglingssäsong.

Mer om alla våra projekt kommer såklart längre fram.

Följ oss gärna på våra sociala kanaler, klicka här för att se var du hittar oss!

Kommentera gärna!