Nu har vi installerat litiumbatterier i vår båt!

on

Som vi skrivit om i tidigare blogginlägg så var vi på gång att byta vårt elsystem och var väldigt sugna på att sätta in litiumbatterier. Att göra research kring litiumbatterier i båt har varit ett gedigert arbete. Men efter många timmars funderade har vi nu gjort slag i saken. Vi har satt in litiumbatterier i båten!

Nåväl, byte till litiumbatterier innebar en betydligt högre kostnad än om vi ersatt befintliga blybatterier med AGM-batterier. Litiumbatterier medförde också att vi fick byta en del befintlig utrustning som laddare och lite annan kringutrustning.

Huvudskälen till att vi ändå valde litiumbatterier:

  • Snabbare laddning
  • Stabilare spänning
  • Väger mindre
  • Tar mindre plats
  • Längre livslängd
Litiumbatterier

Vi valde mellan ett par olika leverantörer och tycker vi fick bra systemförslag från flera, dessutom med likvärdig funktion och kvalitet. Genom Dan Hammar på Källö Båt och Bygg fick vi en bra direktkontakt med Mastervolt och detta fick sedan avgöra vårt beslut. Så Mastervolt blev det, vilket vi hittills är nöjda med.

Vi planerade och genomförde installationen av litiumbatterierna själva. Vi betraktar oss som hyfsat händiga men hade naturligtvis inte gjort några liknande installationer tidigare. Det har varit ovärderligt att kunna ställa frågor till Dan eller direkt till Ronny på Mastervolt.  Ronny hjälpte oss även att starta upp och konfigurera systemet efter installationen. Bra service!

Litium eller AGM till bogpropeller?

När vi planerade vårt system fick vi lite olika bud på vilken batterityp som är lämpligast för vår strömslukande bogpropeller. De flesta som vi rådfrågade menade att AGM är ett bättre alternativ än litium för just bogpropeller och vissa säger att det även gäller för ankarspel. Dessa typer av förbrukare drar ju mycket ström under kort tid. Vi valde därför AGM batterier av ”deep cycle” typ till bogpropeller och ankarspel.

AGM batterier till ankarspel och bogpropeller

Planering

Planeringen av installationen är ett moment som inte skall underskattas. Vi gjorde flera olika ritningar med olika detaljeringsgrad. Dels för att få översikt och dels för att få koll på hur mycket kabel vi behövde samt vilket behov av övrigt installationsmaterial som kabelskor, plintar m.m. Som grund för planeringen läste vi igenom manualerna för de olika enheterna noggrant för att se vilka krav på installation som gällde för respektive enhet.

När ritningarna var klara så mätte vi (lite grovt) hur lång varje kabel skall vara. Vi lade in alla kablar och deras beräknade längder i ett excelark. Sedan kollade vi hur mycket ström som kommer att gå genom varje kabel och hur mycket spänningsfall vi kan acceptera för just den förbrukaren kabeln skall gå till. Dessa uppgifter hittade vi i manualerna för respektive förbrukare. Nu kunde vi räkna fram lämplig kabeltjocklek dvs kabelarea. Denna beräknas enigt formeln:

Kabelarea = 0,017 x kabellängd (meter) x ström (ampere) / Tolererat spänningsfall (Volt).

Obs! Formeln gäller för kopparkabel och kabellängden skall vara totallängd för hela kretsen dvs. både plus- och minuskabel.

Vill man inte räkna själv finns massor av ”kalkylatorer” på nätet om man söker tex ”beräkna kabelarea koppar”. Klicka här för ett exempel på hemsida med denna info.

Installation

Mycket tankearbete var avklarat så nu var det nu skönt att ta tag i själva installationen – även om det kanske inte var optimalt att det nu endast var en vecka kvar till vår semester skulle börja. Vi hade från början tänkt att göra installationen stegvis så att vi kunde använda båten under tiden. Med en vecka kvar till semestern var det nu inget alternativ så vi började med att dra ut alla gamla batterier förutom ett som vi tillfälligt satte på luckan ovanpå akterkojen för att ha 12 volt kvar i båten under installationstiden. Nästa steg var att installera lådorna för batterierna som vi byggt av plywood.

Därefter satte vi de olika enheterna dvs. laddare/inverter, shunt, solceller, solcellsregulator och batteriseparator på plats. Eftersom vi installerade en laddare kombinerat med en inverter så blev 230V installationen av denna lite mer komplex. Inverterdelen genererar 230V och måste därför ha en säkring och jordfelsbrytare även på den utgående sidan. Vi löste detta genom att koppla bort den ingående kabeln i vår befintliga landströmscentral och istället koppla in inverterns utgående kabel. Vi installerade sedan en ny landströmscentral mellan vårt landströmsuttag och invertern. Det behövs alltså två landströmscentraler.

Mass Combi inverter/laddare

Efter att detta var klart monterade vi säkringshållare och plintar för kablarna. Vi satte dock inte i säkringarna i detta skede utan väntade med detta till systemet skulle startas upp och konfigureras.

Kabeldragning

Sedan satte vi igång med kabeldragningen och detta var det mest tidskrävande arbetet. Det är ju oftast trånga utrymme där kablarna skall dras och även om vi använde kablar med gummihölje som skall vara smidiga så är de inte så lätta att böja eller få igenom i trånga utrymme. Vi hade inte beställt färdigpressade kablar i rätt längder utan klippte och pressade på kabelskorna själva. Vi fördrog detta eftersom vi tyckte det var lättare att mäta exakt rätt kabellängd var efter kablarna drogs.

Baksidan av detta är ju såklart att man får klippa av kabeln själv samt pressa på kabelskorna. Till det senare behövs en speciell tång som vi fick låna. Utöver kablar till alla nya enheter i systemet så ersatte vi även befintliga kablar till generatorn, startmotorn och ankarspelet i fören då de befintliga kablarna var alldeles för klena. Totalt blev det ca 100 meter kabel och 90 kabelskor som vi pressade. Det kändes i nävarna och underarmarna på kvällarna.

Slutligen kopplade vi ihop alla enheter i ett MasterBus nätverk.

Uppstart av systemet

När allt var klart var det dags att starta upp och konfigurera systemet. Ronny på Mastervolt hjälpte oss på plats med detta vilket vi är jättetacksamma för. Det kan även göras ”remote” men det kändes skönt att Ronny kollade igenom vår installation så att den var korrekt gjord. Det kändes lite nervöst innan men vi fick godkänt 😊. Ronny kopplade in sin dator på MasterBus-nätverket och sedan startade han upp en enhet i taget och konfigurerade dem med rätt batterityp, laddspänning etc. I samband med detta satte vi i säkringarna i säkringshållarna.

Hur har det gått då?

Nu är vi iväg och semesterseglar och har använt vårt nya system i drygt en månad. Det är såklart för kort tid för att kunna göra en rättvis utvärdering av systemet och skillnaden med litium men vi vill ändå dela med oss av våra erfarenheter så här långt.

  • Förbrukningsbanken klarar sig längre utan laddning
    Eftersom vi inte gjort några energibesparande åtgärder så är vår förbrukning lika stor som tidigare.  Men våra litiumbatterier klarar sig längre utan laddning då vi kan förbruka 80% av kapaciteten utan att skada batterierna. Med vanliga blybatterier skall man inte förbruka mer än 50%. Vi har tydlig koll på hur mycket vi förbrukat via EasyView displayen vid vårt kartbord.
  • Snabbare laddning med generatorn
    Litiumbatterierna klarar av att ta emot hög ström ända tills de är fulladdade till skillnad från blybatterier där det tar väldigt lång tid att ladda de sista 20% av kapaciteten.  Vår befintliga generator (80Amp) laddar våra litiumbatterier med drygt 40 Amp vid 1000 varv och gör detta ända tills banken är fulladdad. Kanske borde vi vara besvikna för att den inte laddar med 80 Amp som är generatorns specificerade kapacitet? Då generatorn är över 20 år gammal och har en inbyggd regulator som reglerar ner laddningen vid hög temperatur så var vi i första hand oroliga för att generatorn skulle bli för varm och då strypa laddningen eller helt enkelt ”brinna upp” så vi är nöjda att den laddar med 40 Amp och kan göra detta i flera timmar. Vi är dock fegisar så vi köpte en ny generator innan vi drog på semester men vi har inte kopplat in den ännu. Blir spännande att se om den ger högre laddström.
  • Snabbare laddning med 230V laddaren
    Även med 230V laddaren så kan ju litiumbatteriet ta emot högre laddström ända tills det blir fulladdat. Vår nya laddare är på 60 Amp vilket den också laddar med inledningsvis. Efter ett tag sjunker dock laddströmmen och vi förstår inte vad detta beror på. Ingen panik just nu men vi skall kolla detta med Mastervolt efter semestern.
  • Stabil spänning
    Litiumbatterier sjunker inte i spänning i takt med förbrukningen såsom blybatterier gör. Detta märker vi främst på vår radar som inte gick att få igång tidigare om laddningen och därmed spänningen var för låg. Nu går den perfekt. Vår plotter ”blinkade” tidigare när spänningen var låg. Nu lyser den klart hela tiden.
  • Solpanelerna ger 75-100 Watt under dagen
    Solcellerna som är på totalt 270 watt ger mellan 75-100 Watt under dagen om det är någorlunda soligt. Vi vet inte om detta är dåligt eller om det är vad man kan förvänta sig? De håller batterierna fulladdade när vi ligger still under soltimmarna men inte över ett helt dygn. Vi klarar oss dock mycket längre utan annan laddning nu när vi ligger still.  Vi hade räknat med att behöva installera fler solpaneler, minst 400 Watt sammanlagt och det har vi nu fått bekräftat.
  • Enkel och bra övervakning via MasterBus nätverket och EasyWiew display
    Vi har konfigurerat en egen sida för varje enhet i vårt system. Servicebatterierna har vi järnkoll på via Mastershunten som ger oss exakt koll på ström in och ut, laddningsstatus i %, förbrukad kapacitet. AGM-batterierna har inga strömshuntar, vi tycker att det räcker att vi övervakar laddspänning och ström (in och ut) via 12/12V-laddarna som är uppkopplade på nätverket och alltså visas i displayen.
  • Lyx att alltid ha 230V
    Detta har vi nu även när man inte har landström. Detta kan vi verkligen inte se som ”måste ha” men när man väl har det är det en skön lyx att kunna använda elverktyg, dammsugare, hårfön etc. när man är seglar eller ligger för ankare. Och tänk att kunna göra använda en kaffemaskin mitt ute på havet!

Hela installationen tog runt 70 timmar att göra. Det går ju säkert snabbare för en erfaren person att göra detta.

Här kan du läsa om hur vårt 12 V elsystem är uppbyggt

Connecta gärna med oss på instagram @monicalindman (sailingsalt). Välkommen!

2 kommentarer Lägg till

  1. Sylvia Eriksson skriver:

    Hej o tack för redogörelsen. Vi funderar oxå på att byta till litium. Vi kommer snart att ha en inverter på 3500w och jag längtar till att kunna använda Nespresson mitt ute på havet.

    1. sysalt skriver:

      Bästa lyxen! Jag skulle köpt en Nespresso till båten men hann liksom inte innan semestern. Så det kommer att finnas även på Sailingsalt framöver <3

Kommentera gärna!