Segla genom Blindleia

Det var ju inte alls meningen att vi skulle hamna i Bindleia i år igen! Förra året seglade vi genom Blindleia och det var otroligt vackert, men i år skulle vi ju segla till Skottland! Det blir inte alltid som man tänkt sig …

När två veckor på vår semester hade gått insåg vi inte att vi skulle hinna uppleva Skottland så som vi planerat. Inte heller hade vi något direkt väderfönster att förhålla oss till så det var ovisst när vi skulle kunna segla över Nordsjön. Efter lite funderande insåg vi att det var bättre att spara Skottland till nästa år och nu göra något annat av semestern.

Farsund

Under tiden vi låg i Farsund och spanade på väderprognoser passade vi på att ta en riktigt lång promenad på den fina Kyststien som leder hela vägen bort till Lista fyr.

Vi tog bussen en bit och gick sedan en lång bit på Kyststien och ända bort till Lista fyr. Det var otroligt vackert och kan rekommenderas om man har tid över när man är i Farsund. Vi hade dock bitvis svårt att förstå vart stigen gick på sina ställen.

Kyststien
Varierande vyer längs Kyststien
Brygga längs Kyststien
Strand längs Kyststien
Borhaug
Lista fyr
Kyststien

Nåväl, nu hade vi iallafall bestämt oss för att ta oss ner mot Danmark istället. Vi var sugna på att segla lite efter all väntan. Vi kastade loss från Farsund och gungade oss förbi Lindesnes, nu åt andra hållet.

Ny-hellesund

När vi nu ändå var i krokarna bestämde vi oss för att gå genom Blindleia innan vi satte kursen mot Skagen. Vi fick en riktigt grym segling upp mot Ny-hellesund och där bestämde vi oss för att stanna över natten, då vi fick en fin bryggplats. Och även här hittade vi en skylt där det stod Kyststien och det kunde vi inte rikigt motstå.

På havet
Kyststien i Ny-hellesund
Utsikt över Ny-hellesund och SY Salt
Längs Kyststien
Varierande vyer längs Kyststien

Efter en fin kväll här i Ny-hellesund gick vi vidare för att segla genom Blindleia. Det är en otroligt fin inre vattenväg mellan Ny-hellesund och Blindleia.

På väg mot Blindleia

Segla genom Blindleia

Vi kom fram till infarten av Blindleia framåt eftermiddagen och bestämde oss för att ankra upp här och gå igenom dagen efter. Största skälet till det var att det skulle bli lite regnskurar. Detta såg vi dock inte röken av under kvällen i vår ankringsvik. Trots att det är runt 15 nm upp till Blindleia från Ny-hellesund hette denna vik Gamle Hellesund, helt ologiskt ju 🙂

SY Salt i Blindleia

Vilken fantastisk kväll vi fick i vår ankringsvik. Dagen efter såg jag en film på instagram där Petter Stordalen hade lagt upp en film (som alltid när det är ”endligen måndag”!) och då såg jag att vi ankrat upp precis bakom hans sommarställe här i Blindleia.

På morgon tog vi årets första morgondopp, det var riktigt svinkallt. Det handlade mer om att doppa sig så snabbt det bara var möjligt och upp igen. Denna badteknik är dock inget vi gärna dokumenterar på bild .. 🙂

Beviset på morgondoppet
Blindleia Gamle Hellesund
Seglingsfri höjd 19 meter under bron

Blindleia blev alltså finalen på våra, lite otippade, två veckors väntan och segling i Norge. Vi stannade till i Lillesand för att handla lite. Vi hade fått tag på en fin plats men när vi blev hänvisade till en annan plats för att någon viktig person (kungen?) skulle ha vår plats bestämde vi oss för att sätta kurs mot Skagen direkt.

Hej då fina Norge! Vi ses igen!

Saltholmens fyr utanför Lillesand

Nattsegling över Skagerrack

Finare nattsegling än den vi fick mot Skagen över Skagerrack får man leta efter! Vi satte förseglet för att komma fram i lagom tid på morgon och hade fin undanvind hela vägen. Det finns nog inget som är så fint som att tillbringa en natt på havet om vädret visar sig från sin rätta sida.

Solnedgång över Skagerrack
SY Salt
Grill på överfarten

Vid ankomsten till Skagens rev på morgonen tyckte vi att vi hade vi en så skön segling att vi bestämde oss för att gå direkt vidare till fina Anholt.

Morgonkaffet

Med ca 70 nm räknade vi med att vara framme på kvällskvisten. Bra beslut! Vi dök rakt in i sommaren … men jisses så mycket båtar det var på Anholt!

Här kan du läsa om vår passage förbi Lindesnes när vi gick mot Farsund!

Här kan du läsa om när vi seglade i Norge sommaren 2018!