Passage runt Lindesnes – Norges sydligaste spets

Att passera Lindesnes med segelbåt kan ha sina utmaningar!

Semestern har börjat och vår plan är att segla till Skottland och eventuellt vidare upp till Shetland, allt beror naturligtvis på väder och vind. Vi planerade att ta passagen runt Lindesnes, Norges sydligaste spets, som första etapp. Planen var att stanna i Farsund, ett bra ställe att utgå ifrån inför vår kommande överfart till Skottland.

Inför den här säsongen har vi gjort en hel del exra jobb på båten så vi har varit sena med sjösättning och att få båten klar inför semestern.

Redan innan vi gick från Göteborg hade vi sett att väderprognosen inte riktigt var med oss, mycket motvind och en hel del kulingvarning den närmsta tiden för överfart till Skottland. Men vi satte ändå kurs mot Norge och höll tummarna för att prognosen skulle bli bättre under den närmaste veckan.

Sista biten ute på Skagerrack började det blåsa upp lite mer än förväntat och vågorna började bli ganska höga, hyfsat obekvämt. Vi bestämde oss för att sticka in näsan till Kristiansand för att sova lite och gå vidare dagen efter.

Kristiansand

Lite otippat blev vi kvar en hel dag i Kristiansand. Väderprognoserna visade på ganska hårda vindar och vi visste att vi ändå inte skulle komma över till Skottland de närmsta dagarna. Alltså hade vi ingen som helst brådska.

Kristiansand fiskebrygga
Kristiansand Slow bridge

Det blev en skön och slapp dag istället och vi hann känna att vi hade startat semestern. Härligt!

Attribut för en skön semester
Nyinköpta skaldjur på Kristiansands fiskebrygga

Nyhellesund

Dagen efter gick vi sakta vidare ut mot Lindesnes. Strax nedanför Kristiansand kan man passera genom fina Ny-Hellesund, ett supercharmigt litet ställe.

Nyhellesund passage

Tånevig

Med fortsatta rapporter om ganska hårda vindar runt Lindesnes beslutade vi oss för att ankra i en vik som vi hittade längs vägen. Nåja, en hyfsad avstickare var det kanske men det var värt besväret. Vi hittade en lagun, det kändes nästan som att ankra i en insjö.

SY Salt för ankar
SY Salt
Tånevig

En grekisk sallad och helt stilla runt omkring dig, det är balsam för själen!

Grekisk sallad á la SY Salt

Passage runt Lindesnes

Nästa dag var vi ganska taggade på att ta oss förbi Lindesnes. Prognosen var sisådär, fortsatt hårda vindar och vi förstod att det skulle bli hög sjö. Vi ville ändå passera runt nu och höll oss en bra bit ut från klippan. Då undviker man den värsta sjön och dessutom är Lindesnes ett ställe där man bör ha stor säkerhetsmarginal till land. Om du har läst något om att passera Lindesnes så vet du att man alltid varnar för att vädret kan förändras snabbt. Och när vi var halvvägs runt klippan ökade vinden till 15 sek/m och våghöjden ökade också markant, dessutom hade vi vinden rakt i näsan.

Vi vände helt enkelt om för att gå in i Lillehavn, som ligger lite öster om Lindesnes fyr. När man kommer från syd som vi gjorde finns det två röda märken som man ska ha i enslinje när man tar sig in mot hamnen. Inga som helst problem att ta sig in även med mycket vind och lite stökiga vågor.

Lillehavn

Vilken pärla vi hittade! Lillehavn visade sig vara en urmysig hamn och vi fick bästa platsen, helt skyddade bakom piren. Här visade det sig att man fick ligga gratis i tre dygn i väntan på bättre väder för passagen förbi Lindesnes. Vi hoppades att inte behöva utnyttja detta fullt ut! Vi hittade dock ingen el eller något vatten, kan vara bra att veta om ni planerar att gå dit.

SY Salt i sällskap med en annan båt

Nästa dag var det fortsatt blåsigt så vi tog en promenad bort till Lindesnes fyr istället. 13500 steg senare var vi tillbaka på båten.

Promenad mot Lindesnes

Lindesnes fyr är fortfarande bemannad, två fyrvaktare delar på denna uppgift. De senaste 15 åren har det blåst kuling eller mer här mellan 230-260 dygn om året! Ni förstår ju att Lindesnes rykte och att det går under namnet ”Norges Kap Horn” inte bara är nonsens.

SY Salts besättning framför Lindesnes fyr
Uppe i fyren
Lindesnes fyrområde

Passage runt Lindesnes – andra försöket

Idag kunde vi så passera Lindesnes helt odramatiskt. Enligt vårt tycke finns det ingen anledning att oroa sig för denna passage, men här är det extra viktigt att ha koll på prognoser om vind och vågor och vara medveten om att det kan förändras snabbt. Dessutom kan vindarna längs med udden vara markant starkare än vad de kan vara på framförallt ostsidan närmare land.

SY Salt passage förbi Lindesnes

Efter att du har kommit runt Lindesnes kan du ta innervägen för att passera fina Korshamn, en riktigt trevlig passage.

Korshamn

Det finns en gästhamn i Korshamn strax utanför sundet, efter att man har passerat igenom hela sundet. Vi har inte prövat den men den är omnämnd i hamnguiden. Själva sundet är pittoreskt och charmigt, håll kameran redo om ni passerar!

Nu har vi lagt till vid kajen på östra sidan i Farsund och här blir vi kvar åtminstone ett par dagar. Nu tänker vi fortsatt hålla stenkoll på väderprognoserna för att se om vi får ett väderfönster till Skottland. Vi har följt vädret sedan vi gick från Göteborg och det ser tyvärr inte så kul ut. Ett alternativ är att fortsätta norrut via Norges kust för att iallafall kunna segla över till Shetland lite senare. Inte heller detta alternativ ser i detta nu ut som en softsegling direkt.

SY Salt förtöjd i Farsund

Eventuellt gör vi nya planer om några dagar, vi får se vad som händer med vädret helt enkelt.

Här kan du läsa om när vi seglade till Norge sommaren 2018!

Läs mer om oss som seglar på sailingsalt här!

4 kommentarer Lägg till

1. Karin skriver:

Jättespännande att följa er segling igen! Verkar bli rejält med vind hela veckan. Håller tummarna att detr ändå funkar för er!

1. sysalt skriver:

Vad kul att höra! Ja det är inga optimala vindar och definitivt inte för en överfart! Men vi har det bra här i Farsund nu och gör nya planer efterhande beroende på hur det utvecklar sig.

2. Anonym skriver:

Härligt att läsa om er segling!
    Hoppas verkligen att ni kan komma dit vill.
    Vi har haft värsta otursveckan med vattenpump, toastrul och kölsvinet fullt av vatten.. pumpat och öst🥵
    Men vi fixart innan nästa vecka.

1. sysalt skriver:

Tack för det! Vad tråkigt med strul, känner igen det! Hoppas innerligt att ni får ordning på det mesta så att ni kan koppla av sedan 🙂