Byte till Litiumbatterier?

Som ni ju vet sedan tidigare är vi sugna på att byta till Litiumbatterier. Det tar verkligen tid att ta reda på mer kring Litiumbatterier och hur det fungerar. Nu har vi kommit lite längre i våra funderingar och vår research.

Våra batterier är ju som bekant typ helt slut. Dessutom behöver vi uppgradera vårt system inför vår kommande långsegling, då vi kommer att ha betydligt högre strömförbrukning än vad vi har nu.

Litiumbatterier har många fördelar

Den främsta fördelen är att man kan förbruka upp till 80% av kapaciteten utan att de tar skada. När det gäller vanliga blybatteri är motsvarande siffra 50%. Litiumbatterier kan också laddas mycket fortare. Men så är de ju också såklart mycket dyrare än traditionella blybatterier.

För att tjäna igen investeringen gäller det att vårda batterierna. Litiumbatterier har två ”fiender” och det är för mycket laddning och total urladdning. De är dessutom mer känsliga för obalans i spänning mellan cellerna. För att skydda batterierna från detta krävs ett BMS, Battery management system, dvs ett övervakningssystem.

Olika alternativ

Det finns lite olika lösningar. Man kan köpa s.k. cell pack med lösa battericeller som är sammankopplade till 12 volt. Dessa celler har ingen inbyggd BMS i själva batteriet. Då måste man ha extern elektronik som kontrollerar cellernas laddning och urladdning. Vi tycker detta alternativ känns lite riskfyllt. Vi kommer därför att välja ett system där BMS är inbyggd i själva batteriet eller integrerat i systemet. I dagsläget väljer vi mellan Mastervolt och Victron.

På båtmässan i Dusseldorf besökte vi Victrons monter och hade en lång pratstund med en av deras säljare. Han gav oss ett förslag på system och visade de prylar han tyckte vi skulle ha. Klart intressant! Vi letade reda på distributören i Sverige och skickade dem ett långt mejl med våra behov. Efter många mejl fram och tillbaka fick vi ett systemförslag.

Dessutom har vi varit på en informationsträff på Mastervolt här i Göteborg. Mastervolt har två olika varianter av litiumbatterier. De har ett ”premium” som bl.a. satt i Volvo Ocean race-båtarna. Dessa batterier har en mer avancerad BMS vilket innebär att man både kan ta ut högre ström och ladda dem fortare.  Mastervolt har även ett lite enklare batteri, en s.k. plug&play variant. Blir det Mastervolt för oss så blir det den enklare varianten av batteri.

Systemförslag

Både Victron och Mastervolt har lämnat liknande systemförslag. Basen i systemet ser ut så här:

  • 300Ah Litium som förbrukningsbank
  • 300Ah AGM till vår glupska bogpropeller och till ankarspelet i fören.
  • Separat startbatteri
  • Generatorn laddar startbatteriet och Litiumbatteriet via ett skiljerelä som separerar batterierna när motorn inte laddar. Det är superviktigt att generatorn har ett blybatteri (startbatteriet) att ladda när Litiumbanken blir fulladdad. Då bryter BMS:en i litiumbatteriet laddströmmen och om generatorn inte har något annat batteri som fortsätter att ta emot laddström så kan denna skadas.
  • AGM-banken i bogen laddas med en 12/12 volts laddare från Litiumbanken. En 12/12 volts laddare kan ställas in så att laddkurvan är optimerad för AGM-batterierna. Det är bättre än att låta generatorn ladda AGM-banken direkt.

Fler saker att tänka på

Det behövs någon form av batterimätare för att hålla koll på hur mycket ström som laddar batteribanken och hur mycket ström som förbrukas. För detta behövs en s.k. strömshunt som sätts vid batteribanken och som all förbrukningsström skall gå genom. Det finns olika varianter: Några sätts på ena kabeln, vanligtvis på minus. Andra sätter man på både plus och minuskablarna. Sedan behövs ett instrument eller en display som kopplas till shunten för att läsa av laddning och spänning.

När det gäller landströmsladdning finns två alternativ, antingen en vanlig laddare eller en kombinerad laddare och inverter på 1600w som ger oss lite enklare tillgång till 230 V även när vi inte har landström.

Brist på standard

Med Victron och Mastervolt har man möjlighet att koppla ihop de olika delarna i systemet (laddare, batterimätare, regulator etc) i ett nätverk och styra dem från en ”smart” display. Det finns ingen standard för att koppla ihop de olika prylarna i ett nätverk som det finns för tex instumenten. Därför måste man ha samma märke på alla prylarna.

Så nu sitter vi och funderar på om vi skall gå för Mastervolt eller Victron … och om vi skall köra på en ”basic” installation eller en mer avancerad.

Förändringar i elsystemet

Oavsett vilket alternativ vi väljer så kommer vi att behöva göra om en hel del i elsystemet. Vi kommer att flytta förbrukningsbanken till salongen under styrbord soffa. Vi offrar en låda där vi förvarar papperssjökort nu. Då får vi  tillräcklig plats för Litiumbatterier, shunt och 12/12v laddaren.

Man kan även sätta kombin där men vi är osäkra på om den väsnas för mycket. Vår nuvarande laddare sitter i motorrummet och där kan det bli för varmt för kombin. Invertern förlorar kapacitet när det blir för varmt. Så det blir en hel del ny kabeldragning. Kablarna från generatorn och från nuvarande relä är för klena och skall ersättas. Vi drar också kablar fram till förbrukningsbanken i salongen och mellan 12/12 v laddaren och AGM-banken i bogen.

Generatorn får hänga med en säsong till. Vi är osäkra på hur mycket den kommer att ladda. Litiumbatterier tar emot all ström det får till skillnad från ett blybatteri. Vår generator är på 80 Amp. Frågan är vad som händer med den när litiumbanken tar emot all ström. Kommer den bli överhettad? Eller kommer den att dra ner strömstyrkan när den blir för varm? VI får se 😊. Kanske blir det en ny generator med smartare regulator till nästa år om den inte brunnit upp innan dess.

Solceller och vattengenerator

SY Salt kommer att utrustas med solceller. Vi siktar på att ha totalt 400 watt. Troligtvis skaffar vi en rostfri båge i aktern för de större solcellerna. Detta hinner vi inte med nu så i år så vi nöjer vi oss med en 55 W på huven för nedgångsluckan och en 110w som vi spänner fast över sprayhooden. S/Y Salt har ju en targabåge bakom sprayhooden där vi spänner fast den så vi räknar med att det blir tillräckligt stadigt även när vi seglar.

Vi är också inne på att installera en vattengenerator som laddar batterierna medan vi seglar. Vi kikar på en Watt&Sea. Eventuellt skaffar vi den redan i år. Vi planerar att segla till Skottland och/eller Shetland i sommar och då räknar vi inte med att få bästa förutsättningarna för solcellerna…. 😊. Då skulle det vara skönt att ha vattengeneratorn då så att batterierna är fulladdade efter en dags segling.

Håll utkik för fortsättning följer på detta projekt!

Här kan du läsa mer om elsystemet på SY Salt!

2 kommentarer Lägg till

  1. sysalt skriver:

    Tack för det, då mailar vi! Hälsn Monica & Klas

  2. Eva o Håkan Landberg skriver:

    Hej
    Låter som om ni tittar på ett väldigt komplicerat system
    Vi har i två år nu seglat med ett enda (litium) batteri i båten utan problem
    Mejla sally@bikan.se så kan vi skicka över lite info
    Hälsningar
    😊 Håkan

Kommentera gärna!