Båtmässa i Düsseldorf

Så kul det var att sätta sig i bilen för att köra ner till båtmässan i Düsseldorf (Boot messe)! Inför vår långsegling är det mycket som ska fixas och uppgraderas på båten. Här hemma kan det vara svårt att få ett samlat grepp om vad som finns och hur det fungerar.

Förresten, följer du oss på instagram?

På vägen ner i bilen gjorde vi en liten ”Vart är vi på väg” tävling på Instagram Stories. Hoppas du inte missade den? Om du inte redan följer oss på Instagram så gör gärna det. Då får du vara med lite mer ”här och nu” under våra seglingar och förberedelser. En hel del annat också såklart! @monicalindman

Nåväl, det tog oss ungefär 12 timmar att köra ner till Düsseldorf. Vid incheckningen på hotellet fick vi veta att vi blivit uppgraderade till en svit och vilken svit det var! Typiskt nog hade vi inte tänkt tillbringa mer tid på hotellet än nödvändigt så vi fick liksom inte valuta för sviten. Men vi njöt ändå av den fina utsikten och av att ha två toaletter 🙂

Planering i sviten

Skiss mässhallarna

På kvällen satt vi i allafall i vår grymma svit (!) och gick igenom mässhallarna och prickade för vad vi skulle ha extra fokus på:

  • Vindroder
  • Solceller
  • Litiumbatterier och elsystemet
  • Livflotte och säkerhetsutrustning
  • Watermaker
  • Paddleboard

Så många segelbåtar på plats!

Söndag morgon åkte vi ut till mässan riktigt förväntansfulla. Vi blev dirigerade in i ett parkeringshus nära en av entréerna och var snabbt inne på mässområdet.

Dagen var som sagt noga planerad, vi visste vad vi var ute efter och förstod att tiden vi hade var lite för kort. Men vi kunde ändå inte motstå att lägga en halv dag på att hoppa in och ut i alla segelbåtarna som fanns på mässan. Det var länge sedan vi kunde besöka några segelbåtar på ”vår egen” båtmässa i Göteborg. Här i Düsseldorf fanns det många båtmärken representerade med många modeller på plats. Kul att leta fiffigheter och att kolla annat på båtarna. Man måste ju få drömma lite, men vi är supernöjda med vår Malö så det var mest för att ha lite kul.

Många segelbåtar på plats
Modern stor segelbåt

En sak som kändes mindre bra i hallen med segelbåtar var att här verkade båtlivet ha stannat upp någonstans runt 60-talet. Här var det inhyrda värdinnor i montrarna så långt ögat nådde och som till synes hade som enda uppgift att registrera besökare. Sedan tog männen vid och vi såg inte en enda kvinna förevisa båtar. Båtbranschen i Europa har uppenbarligen mycket att ta tag i.

Vi hade lätt kunnat lägga mycket mer tid på segelbåtarna men var tvungna att dra oss mot tillbehörshallarna efter lunch. Och apropå lunch, ja jisses vad dyrt det var! Vi betalade 650 pix, i saftigaste laget tyckte vi nog.

Dyraste lunchen

Hjärtstartare

I tillbehörshallen dök vi på en energisk man som förevisade sin hjärtstartare. Vi har sedan tidigare bestämt oss för att köpa en hjärtstartare och här fick vi chansen att öva på en docka. Så bra! Nu fick vi en grymt bra genomgång av hur det fungerar och vad vi måste tänka på. Vi är nu mer än övertygade om att en hjärtstartare ska med. Återstår bara att fundera på vilken modell men det får bli en senare fråga. Tack för lektionen!

Hjärtstartare in action

Man överbord

Vi hittade också en väldigt smart räddningslina för att få upp någon som fallit överbord. Vi ska absolut titta närmare på det. Det hette ”Catch & Lift Rescue System” och byggde på principen att man kastar en lina till den som fallit överbord. Sedan kör man runt den nödställde tills personen lyckats fånga linan och trä den över huvudet. Linan löper genom ett block med ett lås. När den nödställde fångat linan krokar man fast blocket i en vajerögla som är permanent monterad högt uppe i ett vant.

MOB räddningslina

Efter det kastar man ut drivankaret som sitter fast på andra ändan av linan. Linan löper alltså från personen i vattnet upp till blocket i vantet och tillbaka ner i vattnet med drivankaret .

När man sedan kör båten i 1 knop håller drivankaret emot i ena änden. Detta gör att personen i andra änden av tampen dras upp emot blocket och hissas upp helt utan mänsklig kraft. Säkert lite brutalt vid hög sjö men effektivt och fiffigt tyckte vi.

Trots sin enkelhet var detta en ganska dyr anordning men det är svårt att få upp en person som ramlat överbord. Skulle det hända är det garanterat värt pengarna. Vi har ju tidigare skrivit att det bara inte får hända att någon faller överbord. Men om det nu ändå händer, ja då är man glad över att ha hjälpmedel på båten. Tål att fundera på alltså, vi är ju dessutom nästan alltid själva på båten.

Vart visas filmen?

Vi tog oss igenom den första hallen och kollade på watermakers och lite annat men nu hade vi börjat bli lite stressade. Vi hade nämligen bokat en filmvisning kl 18.30 , ”Ocean Film Tour” och vi hade ingen koll på var den gick.

Det var alltså dags att avsluta dag ett och nu började värsta snurren. Först skulle vi hämta ut våra jackor som hängde vid Östra ingången. Bilen hade vi parkerat i P-hus precis utanför men den fick stå kvar. Vi hade fått höra att det gick shuttlebussar runt på mässområdet och nu skulle vi ta oss till Södra ingången.

Vi hoppade helt enkelt på en buss men det visade sig att trots att den körde runt hela området kom vi definitivt inte till den ingång vi ville. Vi fick hoppa av och hålla tummarna för att det skulle komma en buss åt andra hållet som skulle ta oss dit.

Noll koll alltså och noll skyltar. När det dök upp en buss hoppade vi på den men det var konstigt att den var helt tom. Chauffören fann det nog säkrast att stjälpa av dom här förvirrade människorna på Södra entrèn så han körde oss och den för övrigt fortsatt tomma bussen dit. Tack!

Jo tack, vi vet att vi borde planerat detta moment bättre ..!

Filmvisning på tyska

Men sen var det bara att köpa en öl och slå sig ner, ni vet ju hur det är med fötterna efter en hel mässdag. Ocean Film Tour bestod ett flertal filmer om surfare, seglare och havet. Riktigt bra! Det hade såklart varit ännu bättre om det inte varit för att allt var på tyska. Texta på engelska var tydligen inte aktuellt! Men vi tyckte definitivt att det var sevärt ändå.

Ocean Film Tour 5

Efter filmvisningen var vi på väg att få bilen inlåst i p-huset men vi lyckades stoppa en vakt när han precis stängde grindarna så vi fick med oss bilen till hotellet! Topp!

Shuttlebussar och oss = dålig match

Nästa dag fick vi ytterligare ett par förvirrade turer med shuttlebussarna, för nu blev vi hänvisade till parkering P1 och det var typ hundra mil från själva mässan. Anmärkningsvärt var att det inte fanns några skyltar någonstans och än mindre någon information på engelska. Lite bättre research från oss hade inte heller suttit fel.

Livflotte

Planen var att först försöka få kontakt med Plastimo för att få en förevisning om livflottar och vad vi bör tänka på inför vårt köp av ny livflotte. Livflotten behöver vara godkänd för öppna hav och överfarter och dessutom dimensionerad så att vi kan få plats i den. Vi vet nu att vi ska köpa storleken för 6 personer. När vi kikade in i storleken för 4 personer tyckte vi den verkade väldigt liten, till och med för oss två.

Livflotte

En livflotte anpassad för en atlantenöverfart är utrustad för att man skall kunna klara sig mer än 24 timmar innan räddning kommer. Vi behöver också ha en s.k. grab-bag, alltid packad med det man snabbt behöver ha med sig utöver det som redan finns i livflotten. Det kan vara handburen VHF, EPIRB, pass, pengar, mobil och annat som behövs i bagen. Detta är en säkerhetsåtgärd som det gäller att ha på plats ifall man skulle behöva överge båten.

Man hoppas naturligtvis att aldrig någonsin få användning för sin livflotte.

Watermaker

Drickbart vatten är ju ett måste

Vi tittade också på watermakers och det fanns flera varianter och märken på mässan. Först måste vi fundera på hur mycket vatten vi behöver kunna producera och de drar dessutom ström så det behöver vi ha koll på. Dessutom behöver man fundera över var denna ska monteras. En watermaker består av flera olika delar som tillsammans tar en del plats runt om i båten.

Watermaker

På mässan kunde vi kika på flera varianter och fick veta lite mer om hur de fungerar och hur de ser ut. Troligen tar vi beslut och monterar detta någon gång under nästa år. Att hitta en som är så liten som möjligt och dessutom strömsnål men ändå kan producera tillräckligt med vatten vore ju det bästa för oss.

Vindroder

Vi fick också en förevisning av ett vindroder som vi spanat in sedan tidigare. Nu fick vi se det i verkligheten och denna modell har den fördelen att den har ett helt eget roder. Det kan dessutom monteras på ena sidan av aktern. Men vi har också hört att det inte fungerar så bra eftersom den inte styr med båtens huvudroder. Fördelar och nackdelar! Nu fick vi prata med tillverkaren och nästa steg blir att försöka få lite rekommendationer från andra långfärdsbåtar innan vi tar beslut.

Vindroder

Strömförsörjning

Vattengenerator hade vi också spanat in sedan tidigare och nu blev vi väldigt sugna på den här varianten. Som allt annat är den inte precis gratis. Fördelen med en vattengenerator är att den ger mycket ström under själva seglingarna. Och självaste Volvo Ocean Race-båtarna hade precis den här modellen så det borde ju funka fint!

Vattengenerator

Tanken är att solcellerna ska klara strömförsörjningen när vi ligger för ankare men att vattengeneratorn behövs under själva seglingarna. Förbrukningen är mycket högre när vi seglar än när vi ligger still.

Vi pratade också med ett par leverantörer av litiumbatterier och tyckte vi fick en bra insyn i framförallt en av leverantörernas sortiment. Samtidigt fick vi lite rekommendationer om hur de tyckte vi skulle tänka kring detta.

Poängen med litium är att de laddar snabbare och håller längre än traditionella blybatterier. Då det är ett annat tänk med litium beöver man sätta sig in i hur hela laddningsystemet kommer att fungera. Ett exempel är om generatorn ger tillräckligt hög spänning och fixar den höga laddstömmen. Annars måste man byta generator eller reglera detta på annat sätt. Du som är intresserad av detta och annat kring litumbatterier kan läsa mer på sidan om vårt elsystem.

Läs mer om elsystemet här!

Hopfällbara cyklar

Vi kikade också in lite vattentäta väskor och lyckades göra ett litet inköp på en liten variant för mobil och smått när vi är ute med jollen. En annan sak vi önskar oss på båten är hopfällbara cyklar. Vi har redan bestämt oss för vilken cykelmodell vi vill ha, frågan är bara när vi prioriterar att köpa dem då de är ganska dyra.

Upp till masttoppen

Här hittade vi en variant för den som behöver ta sig upp i masten. Denna sele gör att man kan fixa det helt på egen hand utan att behöva hjälp att bli vinschad upp eller ha steg fastsatta i masten.

Sele för att hala sig upp i masten helt själv

Man använder ett befintligt fall och sedan tar man sig uppått genom att hala sig bit för bit. Det finns två låsanordningar som man låser varannan gång och med hjälp av egen benkraft tar man sig uppåt. Smart!

Pepp på paddleboard

Sedan tog vi en kort sväng in i hallen Trendsports. Det hade varit kul att gå här lite längre men vi var tvungna att dra oss till bilen för att åka hem. Det viktigaste var att kika på paddleboard och det verkar ju hur kul som helst! Både roligt och bra träning när man ligger på svaj. Minst en paddleboard ska med på resan men det blir en senare fråga. Åtminstone hälften av oss är supperpepp på vår nya träningsform!

Paddleboards

Summering och instagram

I efterhand kan vi konstatera att tiden var lite knapp för det vi ville se men vi kände ändå att vi hunnit med det vi planerat. Om man ska se hela mässan räcker inte en och en halv dag utan då hade man behövt dubbla tiden.

Vi tyckte vi hade samlat på oss mängder av intryck och information så vi satte oss riktigt nöjda i bilen och körde hemåt.

Glöm nu inte att gå in på instagram @monicalindman och klicka på händelse (en av de runda ringarna) #saltpåmässa om du vill se på bilderna med text vi la ut på Stories under mässdagarna!

Vill du läsa mer om oss som skall segla jorden runt med SY Salt? Klicka här för att läsa mer om oss!

Kommentera gärna!